Wachttijden? Aanpakken!
Een lange wachttijd botst met het streven naar toegankelijke zorg. Daar voelt niemand zich senang bij. Om die wachttijden terug te dringen, is een verenigde inspanning nodig van zorgaanbieders, verzekeraars en patiëntenorganisaties.
Een lange wachttijd botst met het streven naar toegankelijke zorg. Daar voelt niemand zich senang bij. Om die wachttijden terug te dringen, is een verenigde inspanning nodig van zorgaanbieders, verzekeraars en patiëntenorganisaties. De NZa brengt hen samen en helpt barrières weg te nemen, waarvoor we in 2018 een volle actielijst afwerken. Een update van de voortgang.
Vorig jaar mei brachten we de wachttijden in kaart en lanceerden we ons actieplan per sector. In 2018 doen we er alles aan om die gerichte lijst van maatregelen in praktijk te brengen. In de ggz maakten de brancheorganisaties zelf landelijke afspraken over het terugdringen van de wachttijden. De NZa monitort die.
- In de ambulancezorg brachten we alle verzekeraars om tafel. Er vindt nu een constructieve dialoog plaats tussen hen en ambulancediensten. Ze delen best practices.
- In de wijkverpleging en de ggz formuleerden we verbeterpunten in het contracteerproces. En we stelden een nieuwe regeling op voor casemanagement dementie. Verzekeraars en aanbieders zijn met beide punten al aan de slag.
- In de medisch-specialistische zorg brachten we verzekeraars op het spoor van vrijgevestigde klinieken. Die contracteren daar nu – beperkte – extra capaciteit.
- In de medisch-specialistische zorg en in de ggz hebben we aanbieders verplicht om hun patiënten te informeren over de mogelijkheid tot wachttijdbemiddeling door hun zorgverzekeraar, als zij langer dan de treeknormen moeten wachten.
- Voor langdurige zorg hebben we met zorgkantoren gesproken over hun communicatie met de mensen op de wachtlijst. We organiseerden een bijeenkomst waarin ze onderling best practices delen over registratie en informatieverstrekking.
- In de geestelijke gezondheidszorg start in overleg met GGZ Nederland, ZN en MIND een gezamenlijke campagne om de burger te informeren over wachtlijstbemiddeling.
Geef een reactie