Wachttijden
Het is en blijft (helaas) een actueel onderwerp in Nederland: wachttijden in de zorg. Dit onderwerp speelt al sinds onze oprichting een belangrijke rol. Begin jaren ’70 was dit zelfs reden voor ons om luchtbruggen naar onder andere Houston en Londen te organiseren! Maar ook nu is de problematiek nog niet opgelost.
Onlangs besteedden de media aandacht aan het feit dat de wachttijden op veel plaatsen in Nederland onaanvaardbaar hoog oplopen. Dit is onder meer het geval voor cardiologie. Zoals u wellicht weet, registreren wij al jaren elke maand de wachttijden voor hartoperaties en dotterbehandelingen. Dit overzicht vindt u behalve op onze website ook op pagina 29 van dit magazine.
Helaas zijn op diverse plaatsen de wachttijden (wederom) te lang. Wij willen dat aanbieders en verzekeraars snel iets doen aan deze situatie. Wij steunen dan ook het strengere toezicht van de Nationale Zorgautoriteit (NZa) op een betere registratie van wachttijden.
Deze maand registreren wij voor een dotterbehandelingen wachttijden van 2 tot 8 weken in de hartchirurgische centra. Het langst wacht u in Breda (Amphia) en in Leeuwarden (MCL): maar liefst 6 weken! De kortste wachttijden voor dotteren meten wij in Leiden (LUMC) en in Rotterdam (Maasstad): minder dan 2 weken.
Voor openhartoperaties ziet het er echt dramatisch uit. Sommige wachttijden zijn fors toegenomen ten opzichte van onze vorige peildatum. Momenteel treffen wij 8 ziekenhuizen aan met wachttijden van 6 weken of langer.
In Maastricht (UMC+) en in Nijmegen (Radboud) registreren wij een wachtlijst die alle perken te buiten gaat: hier wachten patiënten maar liefst 5 maanden op hun levensreddende hartoperatie! Patiënten in Amsterdam (AMC), Leiden (LUMC), Leeuwarden (MCL), Groningen (UMCG) en Utrecht (UMCU) moeten rekening houden met een veel te lange wachttijd tussen de 2 en 4 maanden. De kortste wachttijd treffen wij aan in Enschede (MS Twente): slechts enkele dagen.
Deze constatering stemt mij niet vrolijk, zeker wanneer ik erbij stilsta dat wij elk jaar een toename van wachtlijsten signaleren ten gevolge van de vakantieperiode. Mede daarom houden wij de vinger nu nog eens extra aan de pols. Mocht het zo zijn dat u op een wachtlijst staat maar niet snel genoeg geholpen wordt: neem contact met ons op. Wij hebben een adequate oplossing!
Column door: Marly van Overveld
Geef een reactie