default-header
HomeNieuwsTelefoon bij Hartpatiënten Nederland staat roodgloeiend om stents

Telefoon bij Hartpatiënten Nederland staat roodgloeiend om stents

maandag 18 maart 2019, door Hartpatiënten Nederland

De telefoon bij Hartpatiënten Nederland staat roodgloeiend van mensen die bellen over de oplosbare stent van producent Abbott. Deze Absorb stent heeft volgens onderzoeksjournalisten van VPRO Argos en Follow the Money voor de nodige problemen gezorgd.

De telefoon bij Hartpatiënten Nederland staat roodgloeiend van mensen die bellen over de oplosbare stent van producent Abbott. Deze Absorb stent heeft volgens onderzoeksjournalisten van VPRO Argos en Follow the Money voor de nodige problemen gezorgd. Bovendien zijn hartpatiënten als proefkonijn gebruikt bij de introductie van de stent, die een verhoogd trombose-risico met zich meebrengt.

Al tijdens en vlak na de uitzending van Argos op radio 1 afgelopen zaterdag belden veel verontruste hartpatiënten naar ons Meldpunt (085 081 1000). Ook mailden mensen ons via meldpunt@hartpatienten.nl  

,,Veel mensen bellen met vragen over bij welk ziekenhuis de stent geplaatst is, en door welke cardiologen’’, zegt medewerkster Aysegül Er van Hartpatiënten Nederland. ,,Ook weten ze vaak niet welke stent ze dragen, en hoe ze daar achter kunnen komen. En hoe het nu verder moet. Een mevrouw belde dat haar man in 2016 is overleden na een stenttrombose. Iemand anders belde dat hij zich zorgen maakt over de in 2016 geïmplanteerde stent, want hij blijft heel veel klachten houden. En mensen vragen zich af wat dat ,,oplosbaar’’ inhoudt: is de stent na drie jaar echt weg?’’

,,Wij leggen uit dat alleen mensen die een Absorb stent kregen in 2016 tot maart 2017 binnen de risicogroep vallen. Zij kunnen het beste contact opnemen met hun behandelend cardioloog. Het probleem is dat de registratie gebrekkig is. Dus we kunnen veel vragen niet direct beantwoorden, maar we zoeken het zoveel mogelijk uit.’’
 
Hartpatiënten Nederland heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid gevraagd een diepgaand onderzoek in te stellen naar de stent. Een oproep die onder meer ondersteund wordt door hoofd cardiologie Martin Schalij van het Leids Universitair Medisch Centrum, en emeritushoogleraar patiëntveiligheid Jan Klein van de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. Wij horen van mensen dat hen niet gezegd is dat zij een oplosbare stent dragen en wat de risico’s daarvan zijn. Ook dat behandelde patiënten onvoldoende op de hoogte zijn gebracht van mogelijke bijwerkingen, en dat is mede te wijten aan een gebrekkige registratie.
 
In september 2017 haalde Abbott de stent uit de markt, naar eigen zeggen omdat er te weinig van werden verkocht. Op zich niet raar, want de stent die in 2012 is geïntroduceerd, was zeker drie keer zo duur als de gangbare metalen stent, die overigens wel veilig is.
 
Problemen met de stent leidden tot 150 meldingen bij de Inspectie Gezondheid en Jeugd, waarbij in een geval een patiënt overleed aan een hartinfarct, aldus Argos en FTM.  
 
Maakt u zich ook zorgen, bel ons tijdens kantoortijden via 085 081 1000, of mail naar meldpunt@hartpatienten.nl 
 

Geef een reactie