Subsidie voor invoeren van digitale voorlichting na hartoperatie
Hartpatiënten die een omleidingsoperatie ondergaan, krijgen vanaf het einde van het jaar toegang tot digitale voorlichting en een extra videoconsult. Uit het promotieonderzoek van Gijs van Steenbergen bleek dat patiënten die de beschikking hebben over deze vorm van e-Health na de operatie zich sneller beter voelen én minder zorg nodig hebben. Om e-Health in de praktijk in te voeren heeft het Hart- en Vaatcentrum van het Catharina Ziekenhuis een subsidie van 93.000 euro ontvangen van ZonMW.
an Steenbergen voerde zijn onderzoek uit tussen februari 2020 en oktober 2021 bij patiënten die in het Catharina Ziekenhuis een geplande openhartoperatie ondergingen. De ene groep deelnemers kreeg naast standaardzorg, toegang tot een e-Health programma bestaande uit online-educatievideo’s en videoconsulten. De andere groep kreeg standaardzorg. Vergeleken werd hoe patiënten herstelden en wie in de zes weken na de operatie welke zorg nodig had. Het ging daarbij om zorg binnen en buiten het ziekenhuis, zoals bezoek aan de spoedeisende hulp of de huisarts, fysiotherapie en advies van diëtisten.
Minder vaak zorg nodig
Patiënten die toegang hadden tot e-Health voelden zich sneller fit en hadden minder vaak zorg nodig. “Helaas blijft bij dit soort onderzoek het resultaat vaak op de plank liggen”, zegt Van Steenbergen. “Binnen het Hart- en Vaatcentrum worden continu vernieuwingen doorgevoerd, maar er zijn beperkte middelen om projecten uit te voeren. Dankzij ZonMw, dat onderzoek in de gezondheidssector mogelijk maakt, hebben we die mogelijkheden nu.”
Patiënten krijgen straks nu hun operatie toegang tot tal van voorlichtingsvideo’s. Die zijn ontwikkeld samen met de Nederlandse Hartstichting, patiëntvertegenwoordigers en artsen. In een videoconsult een week na de operatie worden aanvullende vragen besproken. Uiteraard maakt afstemming met het verwijzende ziekenhuis, onder andere via het Nederlands Hart Netwerk, óók onderdeel uit van invoeren van het e-Health-project. “Nu gaan mensen na een operatie naar huis en is er zes weken later een controle-afspraak. In die tussentijd hebben ze toch vaak vragen. Bijvoorbeeld over wat wel en niet toegestaan is qua lichamelijke belasting.”
Sneller betrouwbare informatie
“Als patiënten zelf gaan zoeken, kan die informatie onbetrouwbaar of onnauwkeurig zijn. En wat artsen eerder verteld hebben, kunnen patiënten alweer vergeten hebben na zo’n pittige ingreep. Dankzij e-Health kunnen patiënten sneller terecht met vragen en gericht op zoek naar betrouwbare informatie in het geval van klachten. Dat helpt in het herstelproces en voorkomt dat het ziekenhuis ongepland zorg moet verlenen dat door goede voorlichting en korte lijntjes tussen zorgverlener en patiënt voorkomen kan worden.”
Patiënten komen minder vaak op de spoedeisende hulp terecht of bellen minder vaak voor ongepland telefonisch consult. Dat verlaagt de kosten
Behalve het sneller en beter herstel van patiënten, helpt e-Health ook met het verlagen van zorgkosten. “De zorgvraag nam hierdoor af, bleek uit ons onderzoek. Patiënten komen minder vaak op de spoedeisende hulp terecht of bellen minder vaak voor ongepland telefonisch consult. Dat verlaagt de kosten. En dat is belangrijk om gezondheidszorg toegankelijk te houden. De komende jaren neemt de druk op de zorg verder toe. Meer digitale zorg kan ervoor zorgen dat de gezondheidszorg zelf gezond blijft.”
Van Steenbergen verwacht mede daarom dat er in de komende jaren voor meer behandelingen e-Health toepassingen komen. “Er wordt nu veel onderzoek gedaan naar dit soort vormen van zorgverlening. Wij willen hiermee laten zien dat invoeren in de praktijk écht mogelijk is. Ook al kost het enige tijd om met alle betrokkenen goede afspraken te maken.”
Bron: Catharina
Geef een reactie