default-header
HomeNieuwsOnze patiëntgegevens liggen bij Google

Onze patiëntgegevens liggen bij Google

Geen onderdeel van een categorie

woensdag 3 april 2019, door Hartpatiënten Nederland

Hartpatiënten Nederland vindt het volstrekt onacceptabel dat de zorggegevens van Nederlandse ziekenhuispatiënten zijn opgeslagen in de cloud van Google. Ziekenhuizen hebben de medische gegevens van honderdduizenden Nederlandse ziekenhuisbezoekers namelijk op laten slaan in de Google cloud. Dat werd geregeld door het bedrijf MRDM, blijkt uit een onderzoek door het Algemeen Dagblad. Hoewel Google en MRDM beweren dat onze patiëntgegevens daarmee in veilige handen zijn, geloven wij daar helemaal niets van.
Hoe halen ziekenhuizen het in godsnaam in hun hoofd om zo met onze privégegevens om te gaan. Ongevraagd. Volstrekt onacceptabel, nogmaals!

Het verkeerde keelgat

Ziekenhuizen en dataverwerker zijn volgens het AD niet verplicht toestemming te vragen aan patiënten, of om hen te informeren. Zoiets schiet ons in het verkeerde keelgat. Wij zijn patiënt en hebben recht om te weten wat er met onze patiëntgegevens gebeurt, vindt Hartpatiënten Nederland.

Minister

Minister Bruno Bruins heeft de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd te onderzoeken of de veiligheid van onze patiëntgegevens wel gewaarborgd is. Ook de fracties van D66 en SP in de Tweede Kamer hebben inmiddels kritische vragen gesteld.

Reactie MRDM

MRDM verwerpt de kritiek. In een publicatie op de eigen website stelt het bedrijf dat alles volgens de regels gaat, en dat Google de data versleuteld op slaat in het datacenter in de Eemshaven. Volgens MRDM is de opslag veilig. Maar toch houdt MRDM een slag om de arm. Het bedrijf wil best meedenken over de wenselijkheid van opslag van patiëntgegevens bij een niet-Europese partij. ,,Het is goed dat de discussie wordt gevoerd of het wenselijk is dat een internationale hostingleverancier, met locatie in Nederland, Nederlandse gezondheidsgegevens mag opslaan.’’

Boos

Hartpatiënten Nederland is boos en vindt dat ziekenhuizen eerst overleg hadden moeten voeren met patiëntenorganisaties, in plaats van de patiënt voor voldongen feiten te stellen. Blijkbaar is het belang van de patiënt niet bepaald het eerste dat bij ziekenhuisbestuurders opkomt. Het laatste woord hierover is nog niet gezegd!

 

Voor meer artikelen klik hier


Geef een reactie