Naar de patiënt wordt te weinig geluisterd
Het zou stukken beter gaan in de zorg als er beter naar patiënten zou worden geluisterd.
Het zou stukken beter gaan in de zorg als er beter naar patiënten zou worden geluisterd. Dat blijkt uit een inventarisatie door de Patiënten Federatie Nederland bij gelegenheid van haar 25-jarig bestaan. De patiënt wil immers graag meedenken over de zorg, maar krijgt te weinig informatie. Bovendien krijgt de patiënt vaak geeneens de keuze: het is maar al te vaak slikken of stikken.
Wat zouden we als patiënt toch graag beter geïnformeerd willen zijn: dat kan over kleine dingen gaan (wat kost parkeren bij het ziekenhuis) of over de behandeling zelf. Zonder goede informatie kun je niet kiezen en heb je te slikken wat de dokter zegt. En dat terwijl we graag een keuze zouden willen hebben.
Veelal zijn patiënten redelijk tevreden over hun huisarts, maar het wordt al minder bij apothekers. Bij de huisarts vindt 17 procent van de mensen dat er onvoldoende naar hen geluisterd wordt. Bij de apotheek is dat 44 procent: bijna de helft! In het contact met gemeenten, die beslissen over zorg thuis, is het echter ronduit schrikbarend. Twee op drie mensen zijn ontevreden, de helft geeft de gemeente zelfs een onvoldoende.
Nu er steeds meer zorg aan huis wordt gegeven ervaren mantelzorgers, ouderen en zorgverleners grote problemen. Vaak is meer hulp nodig, terwijl gemeenten denken dat de mantelzorger het maar allemaal moet fixen. Regelingen zijn vaak niet goed op elkaar afgestemd.
De zorgverzekering is ook een punt van aandacht: kom daar maar eens wijs uit. Of het nu gaat wat er in staat (waar ben ik nu precies voor verzekerd?) en wat het allemaal kost. De helft van de mensen vindt de verplichte zorgverzekering bovendien te duur.
Wie vanuit het ziekenhuis tijdelijk naar een instelling moet, wil niet zomaar ergens worden geplaatst. De patiënt wil weten waar hij of zij terecht komt en of die plek wel bij hem of haar past. Dat inzicht krijgen ze vaak niet.
Er gaat gelukkig ook veel goed in de zorg. De huisarts krijgt een 7,8 als cijfer, de specialist en het naburige ziekenhuis zelfs nog een hoger punt. Maar teveel patiënten vallen buiten de boot. Omdat er niet naar hen geluisterd wordt. Goed dat Hartpatiënten Nederland er is. Voor onze donateurs bieden wij graag een luisterend oor. En we denken mee over een oplossing!
De bevindingen van de Patiënten Federatie zijn heel herkenbaar voor Hartpatiënten Nederland.
Zo spraken we laatst mevrouw J. uit Heerlen. Ze nam contact met ons op met de vraag hoe ze een ‘second opinion’ kon aanvragen. Ze twijfelde over haar medicijngebruik maar durfde de opvatting van haar arts niet in twijfel te trekken. ,Dat doe je toch niet’, was haar redenering. We hebben haar concrete handvaten gegeven van wat de beste manier is om een second opinion aan te vragen. En, wat misschien nog wel belangrijker is, we hebben haar gerust kunnen stellen!
Met raad en daad hartpatiënten bijstaan, dat is waar we bij Hartpatiënten Nederland voor staan!
Geef een reactie