default-header
HomeNieuwsManifest Gezonde Voeding

Manifest Gezonde Voeding

Geen onderdeel van een categorie

vrijdag 31 juli 2020, door Hartpatiënten Nederland

Onlangs werd, mede namens Hartpatiënten Nederland, door De True Animal Protein Price Coalition (TAPP Coalitie) een Manifest Gezonde Voeding aangeboden aan verkiezingscommissies van politieke partijen.

Onlangs werd, mede namens Hartpatiënten Nederland, door De True Animal Protein Price Coalition (TAPP Coalitie) een Manifest Gezonde Voeding aangeboden aan verkiezingscommissies van politieke partijen. De organisaties roepen politieke partijen op in hun verkiezingsprogramma’s aan te geven hoe Nederlanders gezonder gaan eten. Dat wil zeggen: meer groenten en fruit en minder frisdrank en vlees. Hierdoor zullen zorgkosten en milieuvervuiling dalen.

Nederland gezondste land?

De organisaties willen dat Nederland een van de gezondste landen wordt op het gebied van voeding. Want zo komen we gezond uit de crisis, ook in economisch opzicht. Voorkomen is immers beter en goedkoper dan genezen. Hiermee steunen wij breed een voorstel uit een regeringsbrief van minister Hoekstra aan de Tweede Kamer van 22 april 2020 voor gezonde en duurzame voeding, opgenomen in de Brede Maatschappelijke Heroverwegingen. Hierin staat een verbruiksbelasting voor frisdrank en vlees en een subsidie of btw-verlaging op groenten en fruit.

Gezond voedsel goedkoper

Wij willen gezond en duurzaam voedsel zoals groenten, fruit en vleesvervangers goedkoper maken via subsidies en btw-verlaging. Ongezond voedsel en voedsel met een hoge milieu footprint moet juist duurder worden: allereerst bijvoorbeeld suikerhoudende dranken en vlees. Er komt dan wel een compensatie voor lage inkomens en boeren. Zij krijgen middelen om hun bedrijf te verduurzamen. Minder milieubelasting draagt ook bij aan onze gezondheid. Omdat de grootste potentie voor een hogere consumptie van groenten en fruit ligt bij de lunch, vragen wij gezamenlijk aan politieke partijen of de regering, net als andere EU-landen, een gezonde lunch-cultuur gaat bevorderen met voornamelijk groenten en fruit en minder dierlijke producten. Dit kan via een landelijke subsidie en een fiscale vrijstelling voor, gratis, gezonde bedrijfslunches. Supermarkten moeten verplicht worden dat zeker 75% van de reclames zich richten op gezonde en duurzame voeding. Kindermarketing moet worden verboden, ook online. Keuzevrijheid moet voorop staan.
We eten in Nederland ten opzichte van de richtlijnen twee keer te weinig groenten en fruit en zeker vijftig procent te veel suiker en vlees. Zo worden we steeds ongezonder en stijgen zorgkosten te hard met o.a. hart- en vaatziekten, diabetes 2 en darmkanker als gevolg.

Voor meer artikelen klik hier:


Geef een reactie