Let op de financier van onderzoek!
De Reclame Code Commissie verwees in november van het afgelopen jaar een opvallende klacht, van de actiegroep Wakker Dier tegen de Universiteit van Wageningen en de Nederlandse Zuivelorganisatie, naar de papierversnipperaar.
Wakker Dier, dat zegt op te komen voor het welzijn van dieren in de bio-industrie, had beweerd dat de (melk)industrie de (Wageningse) wetenschap via sponsoring van onderzoek had misbruikt om reclame te maken voor haar eigen producten.
Alles draaide om een persbericht van ‘Wageningen’ dat de zuiveldrank een goede invloed heeft op het tegengaan van hart- en vaatziekten bij de mens. Dat alles werd opgeleukt met prikkelende one-liners zoals ‘Melk goed tegen hart- en vaatziekten’ en ‘Joris Driepinter had toch gelijk’. Over deze boude bewering ontstond, ook internationaal, forse consternatie. De universiteit zwakte de hartclaim vervolgens beduidend af.
‘Wakker Dier bleek echter niet in staat om in deze zaak aannemelijk te maken dat er daadwerkelijk van enige beïnvloeding van de industrie van het onderzoek of de berichtgeving daarover, sprake is.’ Aldus advocaat mr. J. Kronenberg, die optrad namens de Universiteit van Wageningen.
Het is echter niet voor het eerst dat wetenschappelijk ‘verpakte’ berichten de wereld worden ingestuurd om commerciële producten aan te prijzen.
Neem nu dit bericht dat eind 2011 verscheen: ‘Volgens een Deense studie is kaas niet slecht voor het cholesterolgehalte in het bloed.’ Eerst ben je als redacteur van een harttijdschrift geneigd dit nieuws te plaatsen. Het lijkt immers redelijk onderbouwd. Dus: leuk voor de lezers!
Totdat je de financiers van de studie in het oog krijgt: de Deense zuivelsector… Misschien goed en gedegen onderzoek, geen twijfel daarover. Alleen zou het bij wijze van spreken beter zijn geweest als een totaal onafhankelijke club van cholesteroldeskundigen geroepen zou hebben dat kaas niet slecht is voor het cholesterolniveau.
En zo zijn er meer van dit soort wetenschappelijke aanprijzingen in omloop: de drankensector die de gezondheidseffecten van alcohol aanprijst, de visbranche die stelt dat vette vis goed is voor hart- en bloedvaten, de bloemenindustrie die meent dat ruikers zacht voor uw neus zijn.
Zal allemaal best zo zijn. Maar besef dat een financier van onderzoek meestal niet zonder belangen
Column door: Jan van Overveld
Geef een reactie