Kwalijke verwarring bij patiënten
Het Algemeen Dagblad bewijst lezers een steeds slechtere dienst met de Ziekenhuis Top100, die de tabloidkrant sinds enige jaren publiceert. In plaats van duidelijkheid en transparantie over de kwaliteit van de medische en verpleegkundige zorg in ziekenhuizen, zaait de krant in toenemende mate verwarring onder patiënten en hun familieleden.
Want, wát moet je nu als patiënt van het Flevoziekenhuis in Almere met de volgende uitslag? In 2010 was dit ziekenhuis in de provincie Flevoland ’s lands beste ziekenhuis. Het ziekenhuis plakte de jubeluitslag groots op de gevel. Dit jaar staat het Almeerse hospitaal ineens op nummer 50… Vijftig plaatsen gedaald dus.
Presteert het Flevoziekenhuis in één jaar zoveel slechter? Dat is uiterst twijfelachtig.
‘Ons ziekenhuis was graag hoger geëindigd’, reageert Jeltje Schraverus, bestuursvoorzitter van het Flevoziekenhuis. ‘Maar het onderzoek is heel anders van samenstelling. Daardoor zijn de cijfers niet vergelijkbaar met die van vorig jaar. Daardoor doen we het minder goed. We gaan zeker kijken hoe dat komt en waar we verbeteringen moeten aanbrengen. Dat lijkt vooral een kwestie van beter registreren. Ik heb geen enkele indicatie dat de kwaliteit van zorg achteruit is gegaan of dat we minder aandacht aan kwaliteit hebben besteed. Op een aantal punten doen we het zelfs beter dan vorig jaar.’
Ofwel, wie accuraat de AD-vragenlijsten invult scoort hoger. Met zorg heeft het weinig van doen, hoogstens met ’wedstrijdformulieren’. De uitslag van vorig jaar is bovendien van nul en generlei waarde, omdat ineens is besloten tot een andere onderzoeksopzet! Alweer: wat voor boodschap heb je daaraan als patiënt? Geen enkele.
Er waren nog enkele opvallende tuimelingen: het doorgaans goed te boek staande OLVG in Amsterdam zakte van plaats 18 (in 2010) naar de bijna laagste regionen: plaats 75. Ineens een slecht ziekenhuis? Evenals het Winterswijkse streekziekenhuis Koningin Beatrix? Van 2 naar 92…
En andersom? Het Waterland Ziekenhuis in Purmerend, waar nogal eens wat is misgegaan in de afgelopen jaren, staat ineens op plaats 7 (was in 2010: 78). Plotseling zoveel beter?
Dezelfde beeldvertekening deed zich recent voor bij mediaverhalen (ook AD!) over de hartsterfte in ziekenhuizen. Die zou zeer grote verschillen vertonen. Voorzitter M. Schalij van de Nederlandse Vereniging voor Cardiologie zei het ‘ongepast en schandalig’ te vinden dat op deze manier onrust onder patiënten wordt veroorzaakt.
Ons advies: negeer dit soort lijsten en ga uitsluitend met een arts in zee als er een ’click’ van vertrouwen is. Zo niet? Vraag dan om een andere dokter. Of raadpleeg www.hartbemiddelaar.nl (gratis voor donateurs).
En laat het AD zich voortaan beperken tot de beoordeling van haring en oliebollen.
verwarring bij patiënten
Column door: Jan van Overveld
Geef een reactie