default-header
HomeNieuwsHartpatiënten Nederland tegen vaccinatiepaspoort

Hartpatiënten Nederland tegen vaccinatiepaspoort

AandoeningBehandelingBelangenbehartigingLeefstijl

vrijdag 5 maart 2021, door Hartpatiënten Nederland

Belangenorganisatie Hartpatiënten Nederland is tegen het invoeren van een vaccinatiepaspoort. Het invoeren van zo’n paspoort betekent dat mensen die twijfelen gedwongen worden zich te laten vaccineren. En dat terwijl de twijfels over vaccinatie terecht zijn.

Vanuit Europa worden plannen gemaakt om tot een internationaal geldend vaccinatiepaspoort te komen. In eigen land is met name D66 pleitbezorger van zo’n document. Wij zijn daar tegen. Wij vinden het onacceptabel dat mensen die zich niet laten inenten, niet meer mogen reizen.

Onze medewerkers worden de laatste weken in toenemende mate gebeld door ongeruste donateurs, hart- en vaatpatiënten. Zij maken zich zonder uitzondering grote zorgen over de medicatie. De mensen slikken medicatie voor hart en vaten, en zijn vaak dragers van ICD, pacemaker of stent. Ook daarvoor slikken ze medicijnen.

Mensen vragen ons of bekend is hoe een coronavaccin in wisselwerking gaat met de medicijnen die zij slikken. Is dat voldoende getest? Dit is een zwaar dilemma voor de anderhalf miljoen hart- en vaatpatiënten in ons land. Het middel is versneld op de markt gebracht. Normaal duurt het testen ervan veel langer, jaren langer. We weten dus niet hoe de vaccins reageren op medicijnen voor hart- en vaatpatiënten, en omgekeerd.

De twijfel groeit bovendien bij juist deze kwetsbare groep na de meest recente cijfers van Lareb: 87 mensen overleden na vaccinatie, en dat is een stijging van 33 procent in één week tijd.

Dan slaat – terecht – de twijfel toe bij juist deze kwetsbare groep. De invoering van een coronapaspoort zou de twijfelaars juist uitsluiten van de samenleving.

Wij vragen de overheid met klem om zo’n vaccinatiebewijs niet in het leven te roepen. Ook in de wetenschap neemt de twijfel toe over de mogelijke gevaren van de vaccins. Mensen in kwetsbare groepen willen weten: wat doet het met mij – en ze krijgen daarop ook van deskundigen geen bevredigend antwoord. Wetenschapper en epidemioloog Dick Bijl drukt het zo uit: “Als een deskundige zegt ‘ik weet het niet’, dan is dat een reden om het niet te doen.”

Kortom: geef mensen de vrije keuze, en dwing mensen met twijfels niet tot een keuze, waar ze later misschien spijt van krijgen.

Jan van Overveld

Voorzitter Hartpatiënten Nederland


Geef een reactie


Reacties (43)

  • Hans van Schagen 5 maart 2021

    Ik begrijp de zorgen over het vaccin, ben zelf ook hartpatient met ICD. Maar ik moet er niet aan denken om corona te krijgen met alle dramatische gevolgen. Dus kom op met die prik.
    En ook wil ik graag mijn vrijheid terug en ik hoop niet dat dit opgehouden wordt door mensen die zich niet laten inenten. Ee zgn paspoort is dus waarschijnlijk een redelijke oplossing.

    • Jacob Oosterman 8 maart 2021

      Uit veel reacties maak ik op dat men niet goed is geïnformeerd over dit zogenaamde mNRA vaccin! Het is geen “vaccin” zoals we dit kennen uit de DKTP tijd. Het is een genetische manipulatie (ggo) dat nu de testfase 3 klinisch onderzoek in gaat (op de bevolking). Is het bekend dat de kans dat de mNRA modificaties ADE reacties op lange termijn gaan geven wat betekend dat ons eigen immuun systeem waarvan we er maar een hebben gaat worden vernietigd?

  • Joop Brands 5 maart 2021

    Ik vraag mij af zijn er nou echt veel mensen met een medische beperking tegen een vaccinatie zijn ?
    Het overgrote deel zit al een jaar thuis zonder visite van wie dan ook en ziet het vaccin graag met spoed komen .
    Bij werkingen nemen de meeste graag voor lief de kinderen knuffelen gaat voor hoe dan ook .
    Beetje jammer dat jullie die
    paar medici een flink klank bord geven ?
    Het maakt de mensen angstig, waarom .?
    Zijn al die dokters specialisten niet deskundig of zitten die bij Baudet in een groot complot ..??
    Ik begrijp dit niet helemaal van jullie kant …??
    Hartelijke groet
    Joop Brands

    • Jacob Oosterman 8 maart 2021

      Beste Joop, ik ben sinds 1992 bekend met astma en haalde tot 2017 de jaarlijkse griepprik. Ik had desondanks regelmatig last van astma een paar keer met ziekenhuis opname. In 2017 besloot ik de griepprik over te slaan. Gevolg was dat ik geen last meer had van piepende longen en geen enkele aanval. Ik ben bu volledig vaccin vrij en heb me nog nooit zo fit gevoeld. Ik vertrouw nu op mijn immuunsysteem. Ik weet dat de IFR (infection fatality rate) van Covid 19 vergelijkbaar is aan een stevige griep en dat 98% dit virus goed doorstaat. Daarenboven zijn de lange termijn effecten niet onderzocht en voorspellen deskundigen desastreuze gevolgen namelijk ADE wat betekend dat het eigen immuunsysteem wordt vernietigd en men dus veel heftiger gaat reageren op nieuwe infecties. Stuur me gerust een pb voor meer details!

    • Monique 31 maart 2021

      Jacob ik ben t helemaal met je eens , hier ook Copd3 haal ook al jaren de griepprik niet.
      Afgelopen jaar n hartinfarct gehad, maar geen haar op m’n hoofd die eraan denkt om t vaccin te halen, daar hij met spoed is ontwikkeld en niet voldoende is getest( wat over 1-5-10 jaar??)
      De verschijnselen van corona zijn van n ontstoken oog, keel-hoofdpijn tot doodziek.
      Ja ….. ik zal t wel zien

  • Rudi Driessen 5 maart 2021

    Ben zelf hartpatient en had ook twijfels over vaccinatie , heb dan ook besloten me niet te laten vaccineren. Dan maar geen vakantie in buitenland.

  • Julien Schell 5 maart 2021

    Ik zou niet graag mee willen reizen met iemand die niet gevaccineerd is. Punt uit!

  • Jan Van Der Wardt 5 maart 2021

    Iedereen heeft hierin keuzevrijheid, alle keuzes die je maakt hebben consequenties, ook tav wel of niet vaccineren. Bij niet vaccineren draag je niet bij aan indammen en beperken virus en mutanten en beperk niet de vrijheid die wel gevaccineerden wel krijgen.

  • M.Boortman 5 maart 2021

    Vandaag een Caronaprik aangevraagd en veel vragen beantwoord en daar is uit gekomen dat ik het uitstel I.v.b.met een komende tavi operatie aan de aorta hartklep ! Het lijkt mij ook geen goede combinatie,medicijnen en de operatie..Is alles goed verlopen en gaat alles weer goed dan ga ik het opnieuw bekijken.

  • Willem 5 maart 2021

    Ik ben een beetje verbaasd dat Hartpatiënten Nederland een kant kiest. Is het doel niet informeren ipv te delen waar ze voor of tegen zijn?

    Daarnaast lees ik dat er veel onduidelijkheid is over het vaccin en medicatie. Ik ben zelf ook hartpatiënt en icd drager en tijdens een webinar van het UMC werd uitgelegd dat het vaccin in principe veilig is en hoe het komt dat het zo snel ontwikkeld kon worden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. De presentatie is via onderstaande link terug te vinden.

    https://guardheart.ern-net.eu/wp-content/uploads/sites/6/2021/01/Webinar_cardiologie_COVIDvaccins_deJong_21012021_v2.pdf

  • Jan Van Der Wardt 5 maart 2021

    Iedereen heeft hierin keuzevrijheid, alle keuzes die je maakt hebben consequenties, ook tav wel of niet vaccineren. Bij niet vaccineren draag je niet bij aan indammen en beperken virus en mutanten en beperk nu niet de vrijheid die wel gevaccineerden wel krijgen.

  • Jan Van Der Wardt 5 maart 2021

    Iedereen heeft hierin keuzevrijheid, alle keuzes die je maakt hebben consequenties, ook tav wel of niet vaccineren Beperk nu niet de vrijheid die wel gevaccineerden wel kunnen krijgen.

  • Luuk Muntz 5 maart 2021

    Nu wordt door dit bericht weer twijfel gezaaid onder hartpatiënten, wel of niet vaccineren. Ik kijk er halsreikend naar uit om weer een normaal levensritme te hebben, en zie er naar uit om gevaccineerd te worden, ik ben icd drager. Wat is nu wel goed, en wat niet?

  • Astrid 5 maart 2021

    Helemaal mee eens. Je eigen lichaam is niet eens van je zelf, niet in wat je binnen wilt krijgen en zelfs niet als je vind dat je leven klaar is of dat het te zwaar is vinden anderen dat ze het recht hebben om dat te mogen beslissen. Beslissen of jouw leven inderdaad klaar is en zij beslissen of over jouw lijden.
    De overheid beslist over jouw lichaam en geest. Waar is nu de vrijheid ? wij moeten makke bange schapen worden, zonder echte rechten, buigen als knipmessen als de overheid ons roept

  • Terence Luca 5 maart 2021

    Goedendag,
    Ik ben hartpatiënt en er is bij mij
    (maar ) 1 stent geplaatst.
    In principe ben ik niet tegen vaccinatie.
    Het is een keus, doorgaan zoals nu
    met alle beperkingen van dien of
    het naar mijn inziens beperkte risico om het vaccin te nemen en een beetje normaal leven terug te krijgen.
    Daarbij hoort ook een soort paspoort om vrijer te kunnen bewegen.

  • Paulien Lei 5 maart 2021

    Jeetje wat een schrik. Naar mijn mening moet jullie organisatie objectief zijn en dit artikel is dat duidelijk niet. Op komen voor de belangen van de hartpatiënten.. word hier (naar mijn mening) ook niet gedaan. Er word angst gezaaid. Terwijl cardiologen volkomen achter het vaccin staan. Ik vind dit erg triest. Tuurlijk moet iedereen de vrijheid hebben om een keuze te maken in vaccineren of niet maar met deze kop alleen al nemen jullie een heftig standpunt in

  • G Janzen-Kuiken 5 maart 2021

    Ik vind het heel fijn dat u de regering laat weten dat een vaccinatie paspoort niet kan.
    Het is discriminatie van verontruste patienten en nadenkende burgers.
    Waarom worden de medicijnen niet gebruikt? Wereldwijd zijn er ook goede resultaten met ivermectine. En de HCQ met zink van dokter Elens. Willens en wetens worden die patienten onthouden. Ze hebben zoveel geld in de vaccins gestopt dat we die beslist moeten gebruiken.
    De regering zit in een tunnelvisie wat de vaccinatie betreft. Een niet goed getest vaccin,
    waarvan de werking nog niet bekend is, ze weten niet hoelang het werkt en niet eens of je dan niet meer besmettelijk bent. En al dat testen maakt de mensen steeds angstiger, dat is ook slecht voor het immuunsysteem. En dan die onzinnige mondkapjes ,alleen medische mondkapjes bieden bescherming, alle andere zijn slecht voor ieder gezond mens

  • Reny Brachel 5 maart 2021

    Ik heb ook hart en vaatziekte en ben heel erg tegen een plicht om in te enten en een vaccinatiepaspoort in te stellen. Wil vrijheid van reizen zolang het me gegeven wordt !
    Hoop dat jullie invloed kunnen uitoefenen op de politiek!

  • Ilona 5 maart 2021

    Erg mee oneens. Betwijfel of dat aantal mensen dat zou zijn overleden *door* vaccin wel klopt ook want mensen gaan nou eenmaal ook soms ‘zomaar’ dood en al helemaal met Corona. Onder de niet-gevaccineerden vallen veel meer doden. Juist voor hartpatiënten lijkt het me van wezenlijk belang dat er een vaccinatiepaspoort komt want dan kunnen deze mensen bijvoorbeeld veilig op reis!

  • J van Pelt 5 maart 2021

    Vaccineren is juist voor ons kwetsbaren juist het belangrijkste.dus geen virus en daarbij zeer ernstig ziek worden.ben zelf ICD drager met hartfalen,niet zeuren over een paspoort,denk aan het voorkomen van.m,vr,gr.

  • Ineke 5 maart 2021

    Hartpatiënten Nederland is tegen het verstrekken van een vaccinatiepaspoort. Wat ben ik blij met dit standpunt! Ik deel de argumenten die u aanvoert en ondersteun ze van Harte!

  • RENE CHARLES MOOYMAN 5 maart 2021

    Ik heb uw bericht gelezen en kan uw redenering niet volgen. Het is duidelijk , dat velen, gezonden als “ongezonden” , hun grote twijfels hebben over de vaccinatie om
    verschillende redenen. Maar niemand dwingt u ertoe !!! Maar als ik gastland zou zijn,
    dan zou ik toch wel willen weten wie mijn gasten zijn en is het legitiem om eisen te
    kunnen stellen. In dit geval bijvoorbeeld een vaccinatiebewijs . Dat hierdoor een
    soort tweedeling ontstaat het zij zo, maar dit heeft men zelf in de hand. Het is m.i.
    onwenselijk dat gevaccineerden en niet-gevaccineerden dezelfde “rechten” claimen. Er zijn óók plichten !!!

    kunnen stellen .

  • Mijndert Wingelaar 6 maart 2021

    De Covid 19 medicijnen manipuleren het lichaamseigen eiwit maar volgens zeggen wordt daarbij je afweer ingeschakeld om het vreemde eiwit aan te vallen en onschadelijk gemaakt. Ik vraag mij af in hoeverre het vaccin
    werkzaam blijft nadat het Covid 19 heeft aangevallen. Komen dan weer andere virussen te voorschijn zoals Herpes, een virus dat ieder mens in zich heeft. Wat als het immuun systeem op hol slaat? Het laatste is gebeurd bij de overledenen. Niet alleen het virus is daar debet aan maar ook onderliggende andere ziekten. Denk daarbij aan ziekten aan de nieren, lever, kanker en nog vele anderen. Vaccineren tegen wil en dank moet nooit maar dan ook nooit toegestaan worden. Evenals het Covid 19 paspoort.

  • Anny Weerwag 6 maart 2021

    Beste Jan,

    Ik begrijp heel goed alle twijfels van iedereen. Naast het paspoort komt er ook de mogelijkheid tot sneltesten ed. waardoor iedereen gebruik kan maken van alles wanneer de wereldmaatschappij weer open gaat.
    Voorheen en ook nu laten wij ons allemaal vaccineren als dit nodig was om bepaalde landen/werelddelen te kunnen bezoeken. Ook dit was geheel vrijwillige keuze wel of niet inenten en wel of niet ziek worden riskeren.
    En natuurlijk weten we nog geen van allen hoe dit vaccin nu en of in de toekomst zijn uitwerking zal gaan hebben. Al zijn er wel positieve resultaten gemeten onder de groep wel gevaccineerd. De methodiek en het ontstaan/maken van is al wel een proces van tientallen jaren volgens mij.
    Enige zekerheid die we wel hebben is dat het virus bestaat en dat vooral mensen met achterliggende gezondheidsproblemen hier de meeste last van hebben.
    Maar ook ik ben zeker voor vrijheid hierin tot beslissen. Het is echter niet zo dat mensen die beslissen niet te vaccineren nergens meer kunnen/mogen komen.
    Groet

  • Ruud 6 maart 2021

    Ik ben zeker tegen een dwang bij vaccinatie. Maar corona blijft en zonder vaccinatie betekent het voor kwetsbaren dat zij ook (blijvend) beperkt zullen zijn in hun contactmogelijkheden. De conclusie dat er met een vaccinatiepaspoort dan uitsluiting van de samenleving plaats vindt vind ik vooralsnog te kort door de bocht.
    Het ligt er ook aan hoe dat paspoort zal worden ingezet en of dat bijvoorbeeld gelijk kan staan aan een negatieve testuitslag.
    Ik ga (vanwege leeftijd en ooit open hartoperatie gehad hebbende) voorlopig voor een vaccinatie en ga er vanuit dat me dat juist, met of zonder paspoort, aanzienlijk meer vrijheid oplevert. Hoewel die 87 als “veel” klinkt is het percentage overlijdens na vaccinatie heel klein en niet één op één gerelateerd aan de vaccinatie. In alle gevallen gaat het om zeer kwetsbare ouderen.

  • Ann Ottens-Rutgers 6 maart 2021

    Ook ik heb mijn twijfels. niet direct over het vaccinatiepaspoort, maar over het vaccin. Ik ben hart-long en nierpatiënt. Gebruik heel veel medicijnen. Maar wat als ik Corona zou krijgen.? Ik ben 78 en probeer zo goed als mogelijk van het leven te genieten. Heb een IASD in mijn hartboezems. Diastolisch hartfalen.
    Bronchiëctasieën. Nierfunctie 25 tot 30 %. Maar ik heb besloten mij wel te laten vaccineren. Is ook het advies. Corona kan voor mij desastreus zijn. We moeten ook niet al te bang zijn. Weet uit mijn achtergrond drommels goed, dat een nieuw vaccin ontwikkeling heel erg lang duurt. Maar hier is alles op alles gezet. Zowel alle onderzoekers en ook het financiële aspect. We moeten ook een beetje vertrouwen hebben.
    Dit wilde ik even kwijt. We willen toch met elkaar uit deze ellende van Corona? Geen bangmakerij a.u.b.
    Met vriendelijke groet,

    Ann Ottens-Rutgers.
    Groningen.

  • Ariessen 7 maart 2021

    Geen paspoort betekend waarschijnlijk – mogelijk – besmet -, Daar wordt ik niet graag mee geconforteerd !

  • Ruud K 7 maart 2021

    Ik ben al jaren donateur en over het algemeen eens met jullie mening, echter nu fel tegen jullie standpunt dat jullie tegen vaccinatie paspoort zijn. Ik heb al vele jaren het gele inentingboekje en ben dan ook direct gaan vragen of de vaccinatie daarin bijgeschreven kan worden (ja, als je daarom vraagt). Ik reis voor werk en privé door de gehele wereld en ben gewend gevaccineerd te moeten zijn, de COVID vaccinatie zie ik puur als een van de vele andere, die vaak ook verplicht zijn om naar bepaalde gebieden te kunnen gaan. Dit heeft niets met vrijheid of discriminatie te doen !

  • P de Ronde 7 maart 2021

    Ik heb nu al een aantal keren mijn naam en bericht opgestuurd, krijg telkens als antwoord dat mijn naam niet goed is ontvangen. Mijn vraag was en is: Kan het artukel over de de hartvaccinatie in zijn geheel en ongblokkerd worden geprint. Ik ben zelf harpatient (hartfalen)/ 4 bypasses/ ICD drager en dit is goed om te kunben laten zien aan mijn huisarts en cardioloog. Bij voortbaat dank

  • Jo kemp 7 maart 2021

    Mensen moeten altijd in vrijheid een keuze kunnen maken, zonder elke vorm van dwang, dat is een recht welk wij moeten koesteren. Een vaccinatiepaspoort bevorderd discriminatie.

  • M. Burhenne 7 maart 2021

    Ik ben absoluut tegen het coronapaspoort. Ik vind het schandalig dat ze ons gaan verplichten om zich te vaccineren. Nou ik dacht het niet 😡😡

  • JA Opmeer 8 maart 2021

    Laat me duidelijk zijn. Voor mensen die zekerheid willen is het prima dat er de vrijheid is om te kiezen of je het vaccin wilt nemen. Maar ik ben geen patiënt aan wat dan ook en kan niets bedenken waarom ik mij ook moet laten inenten en dat vast moet laten leggen in een “paspoort” met als dwangmiddel dat ik nergens meer welkom ben omdat ik gezond ben? Dit is een directe beperking van mijn grondrechten als gezond mens. Sowieso wordt artikel 1 daarmee overtreden.
    De argumentatie die ik eerder heb gelezen over de varianten is echt een slecht argument. Zelfs het RIVM stelt dat er al duizenden varianten van het virus zijn. En er zullen er nog velen volgen. Leer ermee leven en zorg voor jezelf, maar leg anderen geen vrijheidsbeperking op!!

  • Johan Krijns 8 maart 2021

    Volgens mij is het nemen van een vaccinatie niet verplicht in ons land en dus ook niet het hebben van een vaccinatiepaspoort. Wel kan het zo worden, dat zo’n paspoort gevraagd wordt, bijv. bij het bezoek aan een evenement of een bungalowpark. Zeker voor een verblijf in het buitenland zal dit gevraagd kunnen worden, net zoals je een paspoort moet kunnen laten zien bij het inchecken in een hotel. Verplichting: nee, maar realiseer je wel dat het consequenties kan hebben.

  • R.H.Damwijk 9 maart 2021

    Twijfelen? U twijfelt toch ook niet om niet over te steken als u voor een zebrapad staat terwijl het licht op rood staat?
    Niet egoïstisch zijn en denk aan je naaste en wees geen potentieel besmettingsgevaar voor de samenleving.Dus: VACCINEREN! Plus een vaccinatie paspoort!

  • Jan Jonkers 9 maart 2021

    Wat een vreemde redenatie. Niemand wordt gedwongen om zich te laten vaccineren. Kies je er niet voor dan is het logisch dat je door niet te reizen helpt de verspreiding van corona te beperken. Kies je er wel voor dan helpt de vaccinatie hierbij. Wat is het belang van twijfelende hartpatienten bij het handhaven van beperkingen voor de rest?

  • P.M. Schoonderwoerd Savenije 10 maart 2021

    Als ik met de Hartbrug reizen mee wil gaan , wil ik dat zo veilig mogelijk.
    Niet gevaccineerde personen vormen iets meer risico, dus moet ik groepsreizen voortaan
    uitsluiten. Jammer.

  • Elizabeth 14 maart 2021

    Ik ben het helemaal eens met het advies om dit vaccin niet te gebruiken. Iedereen moet in vrijheid kunnen en mogen kiezen voor een vaccinatie ja of nee. Ik ga dus geen vaccinatie nemen. De mensen die kiezen voor een vaccinatie mogen van mij gerust gaan. Daarnaast..als je gevaccineerd bent ben je veilig toch? Anders zou vaccineren niet nodig zijn. Waarom dan al dat gedoe? Met een prikje zit je goed. De mensen die zich niet laten vaccineren maken zelf de keuze waar ze achter staan. Punt . Gelukkig wordt in veel landen het Astra vaccin niet meer gebruikt dus alles komt retour richting Nederland zodat het vaccineren hier een enorme snelheidsboost krijgt. En dan allemaal lekker op vakantie.