default-header
HomeNieuwsEen elektrische fiets? 10 aankooptips

Een elektrische fiets? 10 aankooptips

Sporten en bewegen

zondag 12 juni 2016, door Hartpatiënten Nederland

 

Elektrische fietsen, of e-bikes, zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Ze brengen mensen niet minder, maar juist meer in beweging, zo blijkt. Straf windje? Een tocht van 50 kilometer maken? Dat vormt voor niemand nog een probleem. Toch is een e-fiets geen gewone fiets. Bij de aanschaf moet u op veel meer technische zaken letten. Het is persoonlijk maatwerk. HartbrugReizen geeft tips.

 

Tip 1:      Bepaal wat u wilt met de e-fiets

Uw fietsgebruik bepaalt de keuze van de accu en aandrijfmotor. Het is dus belangrijk dat gebruik te bekijken. Gaat u alleen korte fietsritjes maken om boodschappen te doen, of heeft u langere toertochten in gedachten? Voor korte ritten is een accu met beperkte actieradius voldoende. Voor lange ritten is een zwaardere accu nodig. Voor de motor spelen andere vragen. Fietst u bijvoorbeeld veel in heuvelachtig landschap? Let dan vooral op het vermogen van de motor. Hoe hoger het vermogen, hoe beter de ondersteuning heuvelopwaarts. Een sterke motor vraagt wel meer van de accu. Die ondersteunt dan weer korter.

 

Tip 2:      Beoordeel hoogstpersoonlijk de plek  van de accu en de motor

De accu en de motor van elektrische fietsen kunnen op verschillende plekken gemonteerd zijn. Omdat het zware onderdelen zijn, zijn ze belangrijk voor de balans. Wat prettig voelt, verschilt evenwel per persoon. Veel e-fietsen hebben een accu onder de bagagedrager, een accu onder een voordrager is minder gebruikelijk. Bij duurdere fietsen zit de accu in de kettingkast of in het frame. Het zwaartepunt van die fietsen ligt dan laag en ze hebben een extra stabiele wegligging. Het verschil met een gewone fiets is daardoor minimaal voelbaar. Dat is ook zo bij een motor in het midden van de fiets, bij de trapas. De aandrijving is direct. Door zijn kracht is hij geschikt voor heuvels en bergen. Een aandrijfmotor in de voornaaf kan het gevoel geven dat u voortgetrokken wordt. Niet iedereen vindt dat prettig. Een motor in de achternaaf is ideaal voor langere toertochten of heuvelachtig gebied. Het voelt als een duwtje in de rug. Hoe dan ook bepaalt de plek van de motor de mogelijkheden van het versnellingssysteem. Een motor in het achterwiel gaat alleen samen met een derailleurversnelling. U fietst weliswaar licht en heeft veel keuze in versnellingen, maar bij een motor aan de voorzijde is ook een naafversnelling mogelijk. U kunt dan schakelen als u stilstaat.

 

Tip 3:      Kies voor trapondersteuning die prettig voelt

Grofweg zijn er twee vormen van ondersteuning: rotatieondersteuning en trapkrachtondersteuning. Bij rotatieondersteuning is de mate van ondersteuning constant hetzelfde, maar fietsen hebben wel keuzeprogramma’s. Zet u de ondersteuning op een hoge stand, dan geeft de fiets veel kracht bij. De instelling is bepalend voor de ondersteuning, niet uw rijgedrag. Dat is anders bij trapkrachtondersteuning: hoe meer kracht u zelf zet, hoe meer ondersteuning de fiets geeft. De fiets herkent via een sensor dat u tegenwind hebt of een heuvelopwaarts gaat. Doordat het rijgedrag de ondersteuning bepaalt, voelt trapkrachtondersteuning natuurlijk. Uw snelheid bepaalt u net als bij een gewone fiets zelf. U heeft volledig de controle. Een rotatiesensor vergt wel constant en meer energie van de accu dan een trapkrachtsensor. Als u het trapbekrachtigingsniveau hoog instelt, maakt u de actieradius eveneens lager.

 

Tip 4:      Check of de accu uitneembaar is of niet

E-fietsers hebben doorgaans een voorkeur voor een uitneembare accu zodat ze geen stopcontact in de fietsenstalling nodig hebben om hem op te laden. Een voordeel van vaste accu’s is dat ze minder opvallend en goed beschermd zijn.

 

Tip 5:      Neem een duidelijk en veilig display

E-bikes zijn uitgerust met een kleine elektronische display. Denkt u na over de informatie die u van dat paneel wilt hebben. Sommige geven naast de inhoud van de accu, de actieradius en de instellingen voor trapbekrachtiging nog talloze toeters en bellen. Of u kunt er uw smartphone mee opladen. Op een aantal fietsen is de display te bedienen zonder de handen van het stuur te halen. Dit kan de verkeersveiligheid ten goede komen.

 

Tip 6:      Let op het gewicht van de fiets

Als u de fiets wilt gaan vervoeren met de auto, is het raadzaam op het gewicht te letten. Elektrische fietsen wegen doorgaans minder dan 25 kilo, exclusief accu, en de meeste fietsendragers kunnen twee zulke e-bikes aan.

 

Tip 7:      Maak altijd meerdere proefritten!

Hoe elektrische fietsen ervaren worden, is erg persoonlijk. Maak altijd proefritten op verschillende fietsen om te voelen wat het beste bij u past. Denk bijvoorbeeld aan de motoraandrijving en de trapondersteuning. Informeer bij een e-fietsspecialist naar testritten.

 

Tip 8:      Wees alert op de voorwaarden van de garantie

Check of dure onderdelen zoals de accu en de motor onder de garantie vallen. Sommige producenten geven extra garantie op alle elektrische onderdelen.

 

Tip 9:      Bepaal uw budget van tevoren

Fietsen zijn er in alle vormen en prijsklassen. Bepaal wat u maximaal wilt besteden. Kijk binnen die categorie en laat u verder niet gek maken. In elke categorie zijn goede fietsen te krijgen.

 

Tip 10:   Koop een merkfiets bij een erkende handelaar bij u in de buurt

Een elektrische fiets is een technisch hoogstandje waar u minder makkelijk zelf aan sleutelt. Daarom is een door het fietsmerk erkende fietshandelaar bij u in de buurt een aanrader. Hij kan maximale garantie en service (onderhoudsbeurten!) bieden, bovendien is er persoonlijk contact. Met een via internet bestelde fiets is dat ingewikkelder.

 

 

BONUSTIP

Leuk is de e-bikekeuzetest van de ANWB. Zie www.anwb.nl/fietsen/elektrische-fietsen/e-bike-test


Geef een reactie