Dit kan echt niet: Coca-Cola sponsor EU-voorzitter Roemenië
Net nu Europa zich komende maanden gaat buigen over cruciale voedselwetgeving, pompt Coca-Cola geld in de sponsoring van het voorzitterschap van de Europese Unie. Voedselwaakhond Foodwatch trekt aan de bel.
Net nu Europa zich komende maanden gaat buigen over cruciale voedselwetgeving, pompt Coca-Cola geld in de sponsoring van het voorzitterschap van de Europese Unie. Voedselwaakhond Foodwatch trekt aan de bel. Ook Hartpatiënten Nederland vindt het accepteren door EU-voorzitter Roemenië van sponsorgeld van Coca Cola onaanvaardbaar.
Zwaar suikerhoudende frisdranken kunnen obesitas veroorzaken, en in het verlengde daarvan diabetes en hart- en vaatziekten. Dergelijke bedrijven mogen geen invloed hebben op EU-beleid, vinden wij.
Coca-Cola is officieel ‘platinum partner’ geworden van het Roemeense voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie! Op deze manier verwerft de junkfoodgigant een sterkere positie in Brussel, aldus Foodwatch.
Dit moest niet mogen!
Roemenië is sinds 1 januari voorzitter van de EU. Dit voorzitterschap wordt volgens Foodwatch naast Coca-Cola ook gesponsord door de Roemeense bierbrouwersclub Berarii, en door andere bedrijven.
Coca-Cola sponsorde in 2011 al het Poolse voorzitterschap van de EU. Dat dit gebeurt en zomaar kan, vinden wij meer dan onwenselijk. Het moet gewoon niet kunnen!
Ons voedsel
Komende maanden staat belangrijk voedselbeleid op de Europese agenda. Wat zullen Roemenië en haar officiële partner Coca-Cola dan doen? Welke invloed heeft dat uiteindelijk op de inhoud van wat er op jouw bord terechtkomt?
Er moet onder meer een besluit vallen over een suikerheffing voor frisdrankfabrikanten, die steeds meer steun krijgt. Ook de groeiende weerstand tegen de opdringerige kindermarketing van junkfood staat op de agenda. Probeert Coca Cola te voorkomen dat de industrie wordt aangepakt?
Actie
Ook wij vinden het onaanvaardbaar dat er partnerschappen bestaan tussen hoge politieke posities en bedrijven, met name dit soort grote multinationals.
Foodwatch is gestart met een e-mailactie. Met de oproep: stop de politieke uitverkoop aan de Coca-Cola’s van deze wereld!
Ook tekenen? Dat kan via deze link.
Geef een reactie