default-header
HomeNieuwsBescherm onze kinderen tegen marketing van junkfood

Bescherm onze kinderen tegen marketing van junkfood

Geen onderdeel van een categorie

woensdag 5 februari 2020, door Hartpatiënten Nederland

Kinderen vinden te vaak hun weg naar junkfoodpaleizen als McDonald’s en KFC. De klassieke gesmeerde boterham gaat in toenemende mate niet meer mee naar school. In plaats daarvan eisen de kids junkfood. Dat heeft veel, zo niet alles te maken met de genadeloze marketing door junkfoodbedrijven. We weten allemaal dat deze voeding gelijk staat aan smeken op dichtslibben van de vaten, hartproblemen, diabetes, overgewicht en kanker.

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft een rapport opgesteld waarin het constateert dat kinderen wereldwijd onvoldoende beschermd worden tegen de marketing van ongezonde voeding. De marketing van voeding met veel verzadigd vet, suiker en/of zout leidt tot een ongezond voedingspatroon bij kinderen, met gezondheidsrisico’s op de korte en lange termijn, aldus het Fonds.

Marketing verleidt tot ongezonde voeding

De marketing van ongezonde voeding (met veel verzadigd vet, suiker en/of zout) gericht op kinderen heeft invloed op wat kinderen eten en drinken, en dus ook op hun gezondheid. De marketing van ongezonde voeding draagt bij aan een ongezond voedingspatroon en gewichtstoename. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die gedurende 4,4 minuten reclame voor voeding zien, ongeveer 60 kcal extra per dag eten. Slechts 46 kcal extra per dag binnenkrijgen kan leiden tot overgewicht bij kinderen.

Overgewicht bij kinderen

In Nederland was in 2018 bijna 12 procent van de kinderen tussen 4 en 12 jaar te zwaar. Bij 3,4 procent hiervan was er zelfs sprake van ernstig overgewicht. Kinderen met overgewicht hebben een grotere kans om ook op volwassen leeftijd overgewicht te hebben. Op volwassen leeftijd vergroot dit de kans op maar liefst 12 soorten kanker. Daarnaast vergroot overgewicht de kans op onder andere diabetes en hart- en vaatziekten.

Het recht van het kind

Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een gezonde omgeving en om niet economisch uitgebuit te worden. Overheden die het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) van de Verenigde Naties onderschrijven hebben de verantwoordelijkheid om dit recht van kinderen te beschermen, respecteren en faciliteren. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds roept overheden op om deze verantwoordelijkheid op te pakken. Dat kan bijvoorbeeld door op kinderen gerichte marketing te beperken. Overigens is het ook een verantwoording voor ouders en grootouders om kinderen te helpen van hun junkfoodverslaving af te komen, of zelfs om te voorkomen dat de kinderen junkfood boven gezonde voeding verkiezen. Dus geen uitjes naar McDonald’s meer, om naar een voorbeeld te noemen.

Voor meer artikelen klik hier


Geef een reactie