default-header

Zovéél cardiologen, zovéél zinnen….!

Home Forums Algemeen Zovéél cardiologen, zovéél zinnen….!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    bert
    Sleutelbeheerder

Lieve lotgenootjes…..

De tricuspidalisklep, ook wel trcuspidaalklep genoemd, ligt aan de lage druk zijde van het hart, de rechter zijde…. Het bloed stroomt uit de bovenste kamer, de rechter boezem, door de tricuspidaalklep naar de rechter ventrikel eronder…. Dan gaat het door de pulmonaalklep de rechter ventrikel uit naar de longslagader, die het bloed naar de longen voert om zuurstof op te nemen….! Kort gezegd: de linker hartkamer duwt het zuurstofrijke bloed, afkomstig van de longen, door het lichaam en sleurt daarbij als het ware de rechter hartkamer weer vol….! Er wordt dus aan die zijde hard gewerkt….!

Zo, dat is eventjes vastgesteld…! Nu is er bij mij een lekkerij vastgesteld van drie op drie….! Die tricuspidaalklep staat dus gewoon open…! Mijn vorige cardiologe in opleiding bij het UMCGroningen heeft mij dit verteld en, zo zei ze nog, een operatie kan slechts geschieden als uw blaaskanker genezen is…..! Eerst de kanker weg….!

Nu, vorige week, nieuwe afspraak met de nieuwe cardioloog in opleiding….! Uitslag halen van de mibi testen (nucleaire onderzoeken)….! Ik zal dat hij van tevoren mijn dossier nog zat na te lezen en ik bedacht bij mijzelf dat mijn status van tevoren was of zou moeten zijn doorgesproken met zijn mentor….! Toch….! Ging ik dus van uit….!

Hij kijkt op het beeldscherm, het kan vriezen, het kan dooien zei hij…! Ik, normaal niet op mijn bekje gevallen, vergeet te vragen of ik ook eens mocht meekijken….; mijn gevoel zei wel dat ik dat moest vragen….! Ik zie dat u een kleine hartinfarct hebt gehad, in de punt van het hart, dat daar ook wat zuurstofgebrek is, maar verder niets bijzonders….! Ik weer: vergeet te vragen of dit een nieuw of oud infarctje is…..! Herkennen jullie dit….?

Ok….! Dan uw lekkende tricuspidalisklep….! Weet u dat de tricuspidaalklep bij bijna iedereen lekt, bij mij, bij u, bij uw vrouw….! Weet u, dat er mensen zijn die amper een tricuspidaalklep hebben…? Een paar klepjes die elkaar amper raken….? Weet u dat er zelfs mensen zijn die helemaal geen tricuspidalisklep hebben….? En dat die mensen toch functioneren…?

De uitslagen van uw mibi testen zijn, zo is vorige keer al vastgesteld, uitzonderlijk goed voor een man van uw leeftijd; u presteert beter dan wij verwachtten….! Zolang u zo goed functioneert met uw 3/3 lekkende klep, opereren wij niet…! Wij gaan pas opereren als uw benen zo dik zijn van het vocht (hij wijst een olifantenmaat aan), u loopt te soppen in uw schoenen van het vocht, uw geen trede van de trap meer op of af kunt….; dan gaan wij opereren….!

Maar…., u heeft duidelijk aangegeven en aantoonbaar last van benauwdheid…! Om nu het hart uit te sluiten van deze benauwdheid stel ik voor om een hartkatheterisatie te gaan doen….! Dan kunnen wij kijken of alles nog wel open is….!

Jullie begrijpen dat Arie, anders niet zo gauw op zijn mondje gevallen of perplex in de hoek staat, eventjes met zijn mond vol met tandjes stond of zat….! Ik kon nog slechts knikken….! Ja…., knikken….!

Ik surf al bijna tweeëneenhalf jaar op Hartgenoten, maar dìt, dìt heb ik nog nooit gehoord…!

Mag ik jullie verzoeken mij, zoekend naar die ene naald, bij te staan en van advies te dienen….? Wat nu….?

Graag zou ik ook commentaar willen krijgen van ter zake kundigen op dit gebied, want hier zakt toch mijn broek bij af….!

In totale verwarring achtergelaten, yours truly……, Arie….. :S

#87100 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Lekker bot persoonlijkheid..en ja..zo herkenbaar als je zoiets hoort om dan met je bek open te zitten..en al ben je mondig…dan gebeurd dit je ook…zelfs mij…

ik heb na zo’n gesprekje…nadien een nieuwe afspraak laten maken..en al mijn vragen op een rijtje gezet..want die waren erna wel opgeborreld..en de cardioloog eens verteld wat ik er van vond..en dat vond hij niet leuk…hij zei tegen mij..ben u uw vertrouwen kwijt bij mij?..als je zo door gaat wel, ik wil eerlijke antwoorden en niet lul er maar overheen verhaal..
    moet zeggen dat kort daarna mijn cardioloog ineens met vroegpensioen was…was wel opvallend..zonder dat hij het mij verteld had dat dit eraan zat te komen…ook voor het ziekenhuis begreep ik..want ik heb eerst een tijdelijke arts gehad…

en normaliter regel je dit van te voren lijk mij…

#87132 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Als je zoiets te horen krijgt, 100% het tegenovergestelde, zou je om een schriftelijk verslag moeten vragen van wat de arts allemaal heeft gezegd. Gewoon pen en papier mee om je vragen die je al had af te turven en de nieuwe info op te schrijven, brengt ook al wel meer licht in de duisternis.
    Net wat je zegt, de ene cardioloog is de andere niet. Ik heb ze meegemaakt dat ze niet zagen dat ik koorts had door een ontstoken hartzakje en het stikkens benauwd had en alleen hijgend kon praten en toch zagen twee cardiologen niet dat er iets mis was terwijl de dames van de MRI meteen al zeiden dat ze zich afvroegen of de MRI wel kon lukken omdat ik te weinig adem had om die steeds vast te houden.

Houd moed!

Groetjes,

Suzan

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Zovéél cardiologen, zovéél zinnen….!
Je informatie: