Beste Dame en Heer,
Ik ken een dame die dat ook slikt. Naar alle tevredenheid. Ze verdraagt geen Bèta Blokkers en nu gebruikt ze dit. Ik geloof 2x 15mg. Ze heeft suikerziekte en bij al die -lol pillen voelt ze hypo’s niet aankomen. Dat heeft al een paar keer levensbedreigende situaties opgeleverd. Gelukkig waren er destijds altijd mensen bij haar, waaronder 1x ik. Best eng om te zien hoe dat ging. Kon haar net vangen. Ze had eerst een klein tabletje bisoprolol erbij. Maar na wat onderzoek en overleg met haar cardioloog alleen maar dat gebruiken, procaralan. Het is wel een heel duur medicijn. Sommige zorgverzekeraars gaan lopen zeuren als je het nodig hebt, heb ik begrepen. Maar ja, wat is nu duurder een pilletje meer of minder van dit middel of een paar extra ZH opnames! Of in bovenstaand geval, de dood…. als er niet iemand op tijd langskomt. We hebben in de meeste gevallen toch al het volle eigen risico betaald! En dat moet na een ongelukje met verkeerde medicatie ook!
Of nu de kat of de hond je bijt? Wat maakt het uit, een van beide zal het tzt wel een keer doen!! Als je de bijsluiter leest, staat er vast wel of je er wel of niet mee in de volle zon mag. Vaak is een hartpatiënt sowieso al niet zo resistent tegen hitte. Ik zelf ook niet.
Ondanks dat daar bij mijn medicatie, die ik momenteel gebruikt geen adviezen over zijn (alleen die ik vandaag per infuus kreeg). Over het algemeen kan vrijwel geen enkel hartpatiënt tegen extreme hitte min of meer. Ik begin er niet meer aan, ondanks dat mijn linkerkamer in takt is. Dat is vandaag wel gebleken. Net zoals een Bèta-blokker zet Procoralan (Ivrabradine) je aders flink uit. Dan krijg je het zwaar als het warm wordt. De grootste bijter is natuurlijk de amiodaron. Als je die in de zon neemt, dan ben je echt in de aap gelogeerd. Maar dat is geen Bèta-blokker maar een middel tegen hartritmestoornissen. Wordt ook wel vaak per infuus gegeven zoals vandaag bij mij. Als het uit mijn bloed is mag ik weer in de zon, maar ik wil het niet eens. Soms denk ik, ga wel in Scandinavië wonen. Prima zorg, vooral daar. Kost wat, maar je verdient zoveel. Dan maakt het ook niks uit! Heb toch al altijd wat met Zweden. Mooie auto’s, lekker rustig en mooie vrouwen. Alleen de Ikea is jammer. Laat mijn vriendin dit lezen! Maar goed ik ben trouw!
Mvg,
Ebvded