De farmaceutische industrie heeft een buitengewoon slecht imago onder mensen die beroepshalve met de branche te maken hebben. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Motivaction in opdracht van Nefarma. Medisch redacteur Joop Bouma publiceerde hierover in Trouw van zaterdag 26 juli.
Nefarma is de brancheorganisatie van innoverende farmaceutische bedrijven in Nederland. Uit het onderzoek blijkt, dat pillendraaiers en farmaboeren zich onttrekken aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ze innoveren niet en doen aan ondoorzichtige prijsvorming. Kortom: wat de gek ervoor geeft. Uit het rapport blijkt dat de farmaboeren veel transparanter moeten worden. Ook zouden ze zich meer moeten mengen in het maatschappelijke debat. Ook Nefarma wordt niet gespaard. De koepel wordt ’loopjongen van de industrie’ genoemd, ’een organisatie die monddood is, geen bewegingsvrijheid heeft’ en die ’onzichtbaar is in het publieke debat’.
Motivaction hield interviews met onder meer politici, ambtenaren op ministeries, artsen en apothekers over het imago van de industrie, in totaal veertien vraaggesprekken. Een van de conclusies is dat de pillenmakers vooral bezig zijn met het na-apen van andere pillendraaiers. ,,Me too” in plaats van innnovatie, kortom. Het Motivaction-rapport gaat naar de 41 lidbedrijven van Nefarma, die gezamenlijk 85 procent van de farmaceutische markt bedienen (totale omzet 5 miljard euro), aldus Joop Bouma in Trouw. Bouma is onder meer bekend van het uitstekende boek ,,Slikken” waarin hij genadeloos afrekent met de farmaceutische industrie.
Huisarts Hans van der Linden, die al jaren op de barricaden staat tegen de vermeende malversaties van de farmaceutische industrie, schreef me in een reactie het volgende: Het is goed om vast te stellen dat het besef dat er met die bedrijfstak iets ernstig mis is, nu breed is doorgedrongen tot Nederland, ook bij de betrokkenen zelf.
Daarbij moet wel bedacht worden dat het beleid van die bedrijven en met name hun marketing niet worden bedacht in Nederland zelf.
De infame marketing die bijvoorbeeld Pfizer de afgelopen jaren bedreef, vindt men bij kijken over de grenzen overal ter wereld terug.
Orde op zaken stellen in Nederland zal mondiaal geen verandering brengen in de levensbedreigende schade die patiënten wordt toegebracht door het massaal voorschrijven van geneesmiddelen die niet bewezen veilig en niet bewezen effectief zijn. Dat als gevolge van agressieve en misleidende marketing.
Nederland kan echter toch, met name in Europees verband, zijn stem laten horen.
De pleidooien voor direct marketing door lobbyïsten zijn daar nog steeds heel actueel en bedreigend. De VVD is er in Europees verband een warm pleitbezorger voor in de persoon van Jules Maaten. (VVD-lijsttrekker voor de Europese Verkiezingen 2004. Daarvoor voorzitter van de VVD Eurofractie en tevens vice-voorzitter van de Europese liberale fractie).