hallo allemaal, hier weer eens een recept van mij. ik maak hem regelmatig klaar, het is niet zo heel veel werk,het is snel klaar kan je op het laatste moment maken, het is lekker en het vult en met een boterham erbij heb je een volwaardige/volledige maaltijd.ik heb hem ooit uit een vegetarisch kookboek gehaald en hem een beetje aangepast officieel hoort het met sojamelk, maar die heb ik vervangen door gewone magere melk, maar verander gerust, hoe vetter de melk hoe romiger, maar ik moet op de calorien letten dus ik ga voor de magere versie, hier het recept:
Struik bleekselderij
paar grote aardappelen ong.3 a 4
halve liter (magere) melk
anderhalve liter water(je kunt ook de melk en waterverhouding meer/minder doen naar smaak, hoe meer melk hoe romiger)
uien, 2 stuks ,beetje grote
2 eetlepels bloem
scheutje (olijf-) olie
bouillonblokje(s) naar smaak en naar zoutbehoefte(ik vind een blokje genoeg, maar moet natriumarm eten)
peper naar smaak, is erg lekker erbij
Schil de aardappelen en snij ze in blokjes
Snij de uien en maak er stukjes van
Snij de bleekselderij in kleine stukjes
doe de olijfolie in de soeppan en fruit daar de ui in,even maar tot het glazig is.
gooi er de 2 eetlepels bloem bij en roer even door
dan de helft van het water erbij en roeren tot er een gebonden iets ontstaat, dat laat je even een minuutje zachtjes koken.
Dan de rest van het water erbij en de melk en de bouillonblokjes en tot koken brengen
Je kunt dan ook de aardappelen en de bleekselderij erin doen en dat laat je zo’n half uurtje koken zachtjes tot de groenten gaar zijn ,zeg maar
Dan schep je de groenten eruit, doe je in een kom en die pureer je dan met bv staafmixer of blender en dat gooi je weer bij de pan terug. Nog even doorroeren en afmaken met een beetje vers gemalen peper.
tips; hoe meer melk , hoe romiger
een scheutje campina roomlight max 8 % of gewoon room is lekker
beetje mosterd erdoor is ook heerlijk
beetje chilisaus in de kom erdoor ook lekker
beetje kaas bovenop strooien in de soepkom
beetje sambal erdoor maakt hem pittiger
scheutje halfvolle koffiemelk in je kom maakt het nog iets romiger
Dit was het.Ik heb hem pas weer gemaakt en mijn gezin smult er ook van al is het zoutarm en weinig calorien en met wat brood erbij heb je er echt een maaltijd aan die omdat er al aardappelen en groenten inzitten. je kunt hem a la minute maken mken van tevoren is ook lekker makkelijk.
Omdat het een grote pan is heb je er genoeg aan om met je gezin van te eten en voordeel is dat je van bleekselderij gaat plassen, dit is weer handig als je veel vocht vast houdt
Veel succes! groetjes, leny