default-header

Q10 vermindert spierpijn, ontstaan door statinen-gebruik

Home Forums Medicijnen Q10 vermindert spierpijn, ontstaan door statinen-gebruik

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    bert
    Sleutelbeheerder

Coënzym Q10 vermindert spierpijn door statines

november 2007 –

Coënzym Q10 vermindert de spierpijn die samenhangt met het gebruik van statines. Statines worden veelvuldig gebruikt om een verhoogd cholesterolgehalte te verlagen.

Echter, het gebruik ervan wordt tevens in verband gebracht met verschillende spiergerelateerde symptomen en ziekten.

Om duidelijkheid te verkrijgen of de remmende werking die statines uitoefenen op de lichaamseigen productie van coënzym Q10 hieraan mogelijk ten grondslag ligt, werd een onderzoek uitgevoerd met 32 patiënten.

Ze vertoonden allen statine-gerelateerde symptomen van spierziekte.
    Ze werden in twee willekeurige groepen verdeeld waarbij één groep dagelijks werd gesuppleerd met 100 mg coënzym Q10, de andere met 400 IE vitamine E.

Na 30 dagen van suppletie daalde de ernst van de pijn en de hoeveelheid pijn die werd ervaren tijdens de normale dagelijkse activiteiten in de Q10-groep met respectievelijk 40 en 38%. In de vitamine E-groep traden geen significante veranderingen op.

Bron: studie door de divisie Cardiologie, Stony Brooke universiteit, USA.:

Caso G, Kelly P, McNurlan MA, Lawson WE. Effect of coenzyme q10 on myopathic symptoms in patients treated with statins.
    Am J Cardiol 2007; 99(10):1409-12

Bron: ortho.nl

#82765 Reageer

Het is natuurlijk het proberen waard voor al die mensen die kampen met die vervelende bijverschijnselen van statines, ben wel eens benieuwd naar de reacties van mensen die dit uit gaan proberen.

#82799 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Ik ben inderdaad ook benieuwd of mensen er baat bij hebben. er wordt zo veel reclame gemaakt voor geneesmiddelen in de vrije verkoop, maar ik vraag me af of het allemaal wel helpt, net zoals onlangs weer gebleken is dat al die producten die verkocht worden aan mensen die verkouden zijn, helemaal niet helpen. Heb ik eigenlijk altijd al gezegd, een dropje tegen de keelpijn, zoutwater om de neus mee te sprayen, het helpt net zo goed:dry: , verder een paar daagjes rustig aan doen, flink snotteren in een papieren zakdoekje en voila, weg is de verkoudheid en je beurs blijft vol, nou ja , het geld vliegt er op een andere manier wel weer uit, maar in ieder geval niet naar de farmaceutische industrie, de apotheker, de drogist, de natuurwinkel etc.

#82800 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

Snoopy schrijft:
    [quote]Ik ben inderdaad ook benieuwd of mensen er baat bij hebben. er wordt zo veel reclame gemaakt voor geneesmiddelen in de vrije verkoop, maar ik vraag me af of het allemaal wel helpt,[/quote]

Q10 is wel (en gelukkig nog) vrij te koop, maar het is geen geneesmiddel. Het is een stof die het lichaam zelf maakt, en zonder die stof (coenzym Q10) krijg je o.a. problemen met de produktie van energie (ATP). Het hart en de hersenen hebben daar heel veel van nodig. Voor letterlijk alle processen heeft het lichaam ATP nodig.

Statinen verminderen niet alleen cholesterol maar ze remmen tegelijkertijd ook de produktie van Q10 (is een al lang bewezen feit, maar blijkbaar nog altijd onbekend bij veel artsen, die overigens vaak zelfs nog ontkennen dat statinen spierklachten kunnen veroorzaken.).

Statinen-Pillenboer Merck heeft een hele tijd geleden al patent aangevraagd voor het maken van een statine in combinatie met Q10 , maar heeft het patent vervolgens achter in een la geschoven.

(Als ik zin heb zal ik later misschien nog even een overzichtje geven van alle “health benefits” en functies van Q10 )

Q10 is helaas niet goedkoop, dus het zou wel zo prettig zijn als de artsen ook een recept voor Q10 (100 – 200 mg) bij een statine zouden geven (sommige verzekeraars vergoeden het dan namelijk wel).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Q10 vermindert spierpijn, ontstaan door statinen-gebruik
Je informatie: