Normaal gesproken is het niet levensbedreigend. Maar wanneer de draden door de huid komen dan kunnen er allerlei bacterien in komen. Wat een ontsteking kan geven. Dit moet natuurlijk voorkomen worden. Je zit wel in de buurt van je hart.
Heb het zelf mee gemaakt dat mijn pacemaker dwars door de huid van mijn borst gezakt was. Heb hier 3 weken mee rond gelopen voor er eindelijk een nieuwe geplaatst werd.
Ook nog na enige dwang van onze kant. Maar het is allemaal goed gekomen hoor!
Grappig wat je zegt over de reactie van het verplegend personeel. Tegen mij hebben ze hetzelfde gezegd. Zelfs de cardioloog waar ik onder behandeling ben had zoiets nog nooit gezien. Mijn pacemaker zat er op zijn zijkant in.
Nu zit de pacemaker ook niet helemaal meer zo als op het moment dat ik hem kreeg.
Net als bij jou trekken de draden toch een beetje de pacemaker omhoog.
Zolang je huid niet wit wordt van de spanning die er op staat is het niet erg. Zodra dit wel gebeurd even contact opnemen met je cardioloog.
En ook ik heb altijd een beetje pijn wanneer ik me omdraai in bed of wanneer ik in een bepaalde houding lig.
Heb ook even een vraagje voor jou. Ik dacht altijd dat pacemakers gemiddeld 7 jaar mee gaan maar die van jou maar 5 jaar?
groeten,
Anna Ellis