Hallo Maaike,
Die overslagen zijn vervelend en vermoeiend en soms ook angstaanjagend, weet ik uit eigen ervaring.
Er is bij jou geen afwijking aan het hart oid gevonden en de oorzaak kon men je dus niet vertellen.
Maar er is natuurlijk wel een oorzaak…. magnesiumgebrek bijv, maar magnesium neem je al, en verder kan het hart gevoelig zijn voor prikkeling door allerlei stressoren, zoals allergenen in je voeding en toxinen die je binnenkrijgt. Heb je iets gewijzigd in je eetpatroon, of verzorgingsprodukten, en ook voor dingen die men lange tijd elke dag gebruikt/eet kan men soms opeens intolerant worden.
Bij stress denkt men vaak alleen aan emotionele stress (angst, boosheid, ergernis etc), maar alles waarbij je lichaam zich moet aanpassen betekent stress voor het lichaam.
Griep (en andere infecties) zijn ook een bron van stress, fysieke stress, het lichaam reageert met aanmaken van allerlei afweer- en ontstekingsstoffen waar het hart van een gevoelig iemand op kan reageren (oa met overslagen, dat komt wel vaker voor).
Nu ben je er (begrijpelijk) wat angstig door geworden, angst is stress, en door de angst komen weer meer overslagen !!
Maar het is moeilijk om ze te negeren en de angst weer los te laten,,,, maar probeer het toch maar ;-)). Zoek afleiding.
Als je na de griep nog steeds zo veel overslagen houdt, kun je het altijd laten onderzoeken of er nu niet toch een zichtbare oorzaak is ontstaan.
Bij mij zijn die overslagen (soms ook heel rare roffeltjes), vrijwel verdwenen toen ik aan mijn magnesium ging toevoegen: ….carnitine en kalium (de kalium in de vorm van elke dag een groot glas groentensap). Na best een lange tijd zoeken en uitproberen, heb ik dus uiteindelijk die zeer vele, hinderlijke overslagen onder controle gekregen :laugh:
Carnitine gebrek kan eenvoudig getest worden in je bloed. (ik had te weinig, …en wie weet hoe lang al).
Kalium kan in je bloed(test) genoeg zijn, maar in je cellen kan te weinig zitten (zoals ook bij magnesium).
Verder helpen mogelijk ook de ontstekingsremmende stoffen in mijn voeding tegen te veel overslagen.
Sterkte Maaike en snel beterschap,
Lisa. 🙂
.