default-header

Op het randje van Hartfalen en na 3 maanden fel verbeterd !

Home Forums Hartfalen Op het randje van Hartfalen en na 3 maanden fel verbeterd !

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #80206 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hey,

    Bijna 3 maanden na mijn hartinfarct hoorde ik vandaag dat mijn EF van 40% naar 50% ging….goed nieuws uiteraard ! Wel is mij linker kamer nog gedilateerd. En toch blijf ik me zo moe voelen, alles vraagt zo’n inspanning…. Ik volg hartrevalidatie in het ziekenhuis 3x per week sinds 30/10 en blijf fel kortademig bij inspanning en vlug moe….
    Ik mag maar terug naar de cardioloog eind januari, dus is nog een tijdje. Ook heb ik sinds enkele weken druk/lichte pijn op de borst waar geen lijn in te krijgen is. De ene keer is het tijdens inspanning, de andere keer bij rust. Ik heb 3 maanden geleden ook pericarditis gehad maar denk niet dat de pijn hiervan komt. Nog een vraagje: is het gevaar voor hartfalen nu geweken? Of kan mijn EF terug slechter worden?

    Groetjes, Lindy

    #90679 Reageer

    Hoi Lindy,

    Hartfalen kan inderdaad soms genezen, als je het überhaupt hebt. Als je LVEF nu 50% is dan heb je formeel geen hartfalen. Mijn cardioloog durft niet te zeggen of je het nooit krijgt. Maar soms weet ik niet wat ik met die EF moet. Ik heb wel eens een EF van maar 33% gehad en nog kon ik zo een paar trappen oprennen. Ga er ook maar een beetje vanuit hoe je je voelt. Hartfalen is een heel ruim begrip. De ene arts zei dat ik het wel had, de andere stellig van niet. En soms is mijn EF 50% nu en soms 60%. En soms ook maar 40. Het heeft ook sterk met mijn hartritme te maken. En het ligt er maar net aan wanneer en hoe het gemeten wordt. Is het met een MRI of met een Echo gemeten? Met een MRI was het bij mij meestal hoger en dat is voor zover ik weet wel de meest betrouwbare techniek om de EF te bepalen.

    Succes!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Op het randje van Hartfalen en na 3 maanden fel verbeterd !
Je informatie: