Het oorzakelijk gevolg morfine en obstipatie, was niet tot mij doorgedrongen, als dit niet een v/d eerste vragen was, die mij gesteld werden door de huisartsenpost.
Hebt u recent bij uw medicijnen morfine gebruikt.
Was zijdelings aan me gevraagd of ik last had van moeilijke ontlasting, en bij ontslag recept voor Lactosine meegekregen, ook gebruikt en ik dacht nog: wat attent, maar niet verder besproken. Op de bijsluiter van elke nieuwe medicijn, door mij de afgelopen jaren gebruikt, staat obstipatie wel als mogelijke bijwerking vermeld, dus hier verder geen aandacht aan besteed.
Ik heb al jaren last van moeilijke stoelgang, loop er vaak dagen mee, heb er van alles al voor gebruikt, het effect is meestal slechts tijdelijk. Afgelopen winter nog behandeling gehad bij een fleboloog (diverse keren, zelf betalen) maar dat is ook weer tijdelijk.
Ik heb er nu veel te lang mee doorgemodderd met die kramp (6 uur ) en dacht dat het ook nu wel weer vanzelf zou oplossen, tot de pijn langzaam aan ondragelijk werd en tot een climax kwam. Vreselijk! Ik kon wel over de grond kruipen.
Zelfs de klysma leek aanvankelijk niet te helpen. 1/2 uur, voordat ik deze thuis had, ook zeker zo lang gewacht.
Achteraf dus alles goed verklaarbaar, maar ja, dat is achteraf.
Gelukkig werkt de doorstroming nu weer perfect. Tot hoe lang ?
We zijn nu gewaarschuwd!