Ik ben een man van 67 jaar die na een heftige voorgeschiedenis van hoge bloeddruk, diverse infarcten, by-passes, ritmestoornissen, ICD, en nu mitralisklepproblemen, gerangschikt kan worden als “ervaren hartpatiënt”. Het is nu zover, via lieskatheterisatie wordt ik geopereerd aan de mitralisklep. Een open hartoperatie is niet meer mogenlijk wegens zwakte van het hart. Na ruim één half jaar wachten op 12-10-2011 opgenomen in St. Antonius ziekenhuis te Nieuwegein. Aandoening: Ernstige mitralisklepinsuffiëntie. Operatie is eigenlijk direct noodzakelijk, inspanningsniveau voor operatie ca. 20%.
!3-10 diverse onderzoeken gehad, zoals: hart-long röntgenfoto’s, uiteraard bloedonderzoek, echo’s, inspanningstest, etc. Gelukkig, geen indicatie om operatie niet door te laten gaan.
Op 14-10 gereedgemaakt voor operatie (liezen geschoren, katheter inbrengen) ca. 11.20uur op OK. De OK ziet er uit als een raket-controlroom, overal monitoren, computers, etc.) Kennis gemaakt met anathesist, direct begonnen met operatie. Achteraf bleek dat de clip plaatsing een lastige procedure is geweest en er een 2e clip bijgeplaatst moest worden. Na 2e clip nog een geringe rest mitralisklepinsuffiëntie, een bijzonder fraai resultaat. Na 5½uur was de operatie achter de rug, s’avonds 22.00uur weer terug op kamer.
15-10 al weer naast bed, infuzen er uit en weer voorzichtig gelopen. 16-10 meer op gang gelopen, verbetering was duidelijk te voelen. 17-10 mocht ik weer naar huis.
Ik ben de behandelende chirurgen Eefting/Rensing en uiteraard het gehele hierbij betrokken team zeer dankbaar voor het bereikte resultaat.
Eindconclusie: Uiteraard opgezien tegen de operatie, maar ik had geen andere keus. Operatie is erg meegevallen, nauwelijks napijn, wel veel verbetering. Dus voor plaatsing van een mitralisclip hoef je geen angst te hebben. Als er vragen zijn dan ben ik altijd bereid deze te beanwoorden.