Hallo Femke,
Het is altijdheftig om te horen te krijgen dat je iets aan je hart hebt. Helaas is het inderdaad zo dat nog veel artsen klachten van vrouwen toeschrijven aan de overgang, waardoor vaker aandoeningen niet of te laat worden opgemerkt.
De aandoening die jij hebt komt vooral voor bij vrouwen tussen de 40 en 60 jaar en heeft waarschijnlijk te maken met een verandering in de hormoonhuishouding. Daarnaast zijn er nog een aantal risicofactoren zoals hypertensie, verhoogd cholesterolgehalte en overgewicht. Ook vermoedt men dat het erfelijk bepaald kan zijn.
Aangezien je aangeeft dat je al zeer gezond leeft en dat er in je familie al hartklachten voorkomen zou het in jouw geval misschien erfelijk kunnen zijn.
De behandeling is er op gericht om de leefstijl aan te passen en eventuele risciofactoren (hyperetensie etc.) te behandelen met medicatie. Maar ik neem aan dat jpuw hypertensie al met medicatie wordt behandeld. Ik denk dat je met je gezonde leefstijl door moet gaan en goed naar je lichaam moet luisteren als je bij inspanning merkt dat je pijn op de borst krijgt of andere klachten, maar zorg wel dat je blijft bewegen.
Ik wens je veel sterkte in het vinden van de juiste balans en hoop dat je het snel een plaats in je leven kunt geven.
Anneliese Wijers-Barten