AMSTERDAM – Loodgieter Gary weet het zeker: hij heeft de donornier van een schilder gekregen. Kon hij eerst nog geen poppetje tekenen; sinds zijn transplantatie tovert hij de mooiste schilderijen uit zijn mouw.
De 44-jarige Brit twijfelt er niet aan dat hij zijn plotselinge talenten heeft gekregen van zijn onbekende donor. “Voor mijn transplantatie was ik niet eens geïnteresseerd in kunst. Maar na mijn operatie kreeg ik opeens een onbedwingbare dwang tot schilderen”.
Hij kwam tot de ontdekking toen hij tijdens een bezoek aan een van zijn vrienden een boek van Salvador Dali zag liggen. “Ik pakte het op en begon er in te bladeren. Toen ik thuis kwam moest ik gewoon schilderen”, vertelt de Brit tegen The Sun.
Gary Leighton: “Zonder te oefenen kwam er opeens van alles uit mijn handen. Op canvas, glas, hout, op alles kan ik nu schilderen”. Inmiddels verdient hij ruim duizend euro per kunstwerk.
Onlangs bleek uit onderzoek dat een derde van de mensen die een transplantatie hebben ondergaan, denkt enkele karaktereigenschappen van zijn donor te hebben gekregen. Leighton heeft een brief aan de familie van zijn redder geschreven om er achter te komen of deze daadwerkelijk een schilder was.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4639970/__Man_schilder_na_transplantatie__.html?p=27,2