Hallo allemaal,
Na tien jaar spel ik de bijsluiters niet meer maar mijn apotheek bood me recent aan om een maal per jaar de bijsluiters van mijn medicijnen, die ik tegenwoordig in een baxterrol krijg, te geven. Keurig op A4'tjes en met een leesbare lettergrootte. Ik bladerde er wat doorheen, niet specifiek op zoek naar iets. In wezen zou het toch allemaal gesneden koek voor me moeten zijn. Toevallig viel mijn oog op het regeltje 'de volgende bijwerkingen komen vooral voor na lang gebruik… Laat ik met de eerstgenoemde al vele maanden te maken hebben! Licht gevoel in het hoofd. Ik was al een keer naar de huisarts geweest om mijn bloeddruk te laten controleren maar die bleek niet te laag. Ik had geen idee wat er aan de hand kon zijn maar het gevolg is wel dat ik 's morgens vast zit door het frequente toiletbezoek door de plaspillen en aansluitend urenlang met een draaierig hoofd zit en daardoor ook niet naar buiten ga en amper op de fiets durf. 's Avonds ben ik meestal te moe om iets te ondernemen. Ik begon me al zorgen te maken dat ik erg jong aan de rollater moest (ik ben nu 64 jaar).
Helaas is mijn cardioloog voorlopig nog op vakantie. Morgen bespreek ik dit met de huisarts en in de hoop dat de carvedilol de oorzaak van de duizeligheid is, heb ik alvast de dosering gehalveerd. De eerste jaren gebruikte ik dit middel ook in een lagere dosering. Volgens de mensen van de poli is de dosering medio 2017 verdubbeld. Ik kan me er alleen niets van herinneren. Ik weet wel dat ik wat geklaagd had dat mijn geliefde boswandelingen me te zwaar waren geworden, dat ik na drie kwartier helemaal op was en daardoor maar niet meer ging (en de sportschool is ook verleden tijd). Maar die beperking bij het lopen komt niet door mijn hartfunctie maar vooral door mijn rug en voeten. Die pijn heeft natuurlijk wel een negatief effect op mijn hartfunctie.
Helaas kan ik van de halvering nog geen nuttig effect door ontdekken. Ik hoop zo dat dit de oorzaak is want daar kan wat aan gedaan worden. Er zal toch wel een soortgelijk medicijn bestaan met dezelfde gewenste effecten op mijn hartfunctie?
Voor iedereen die ook langdurig carvedilol gebruik, kan het nuttig zijn of er nare bijwerkingen zijn ontstaan. Het is een heel rijtje; geen van alle leuk om te hebben.
Met vriendelijke groet,
Suzan
Wanneer ik wat meer weet, kom ik dat melden.