Hallo allemaal,
Ik heb al jaren het rijbewijs, categorie B met aanhanger (BE)
Nu heb ik sinds ruim anderhalf jaar een ICD en als gevolg daarvan een aantekening op mijn rijbewijs, nl. code 100.
Een tijdje geleden heb ik deze code laten omzetten naar code 101.
Deze aanpassing houdt in dat je naast in je privé leven ook zakelijk gebruik mag maken, zij het met een aantal beperkende factoren.
Het letterlijke citaat van het CBR luidt:
Code: 101 voor de categorie(ën) B,BE
Tijdens privé-gebruik, en tijdens beroepsmatig gebruik, niet zijnde vervoer van personen of het onder toezicht doen besturen van derden, voor maximaal vier uur per dag.
Ik was in die periode werkzaam bij een bedrijf waar het zeer sporadisch voorkwam dat ik onder werktijd mensen zou moeten vervoeren. ( Bezoek aan huisarts of iemand naar het ziekenhuis, ritjes van maximaal 10 minuten.)
Dat mag dus niet volgens de wet.
Ik ben niet iemand die willens en wetens de wet wil overtreden en zocht in het kader hiervan contact met de belangenbehartigers van ICD-dragend Nederland, de StIN.
Daar was men vrij resoluut: het staat in de wet, het mag dus niet en er worden geen uitzonderingen gemaakt.
Via mijn verzekeringsagent de rechtsbijstandverzekering laten inseinen, maar ook zij willen zich hier blijkbaar niet aan branden, want zij nemen mijn verzoek om rechtshulp niet in behandeling omdat zij redeneren dat de betreffende werkgever hiervoor zorg moet dragen.
Eigenlijk wel een vreemde redenering, het betreft immers mijn rijbewijs dat moet worden aangepast, weliswaar ten behoeve van mijn werkgever.
Mijn vraag is, zijn er meer mensen die met dergelijke problemen te kampen hebben, en hoe gaan die om met deze kwestie.
Groeten,
Erik