Herstel
Home › Forums › De jongere hartpatiënt › Herstel
- Dit onderwerp bevat 220 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door sandrar.
-
AuteurBerichten
-
Jeannette428Gast
Maar het schijnt er ook bij te horen. Maar voor de operatie sliep ik ook bijna nooit door, maar het kan dus nog erger, maar ik zie al uit dat daar ook verbetering in komt.
Nou tis gewoon een zware operatie, gelukkig is dat bekend en krijg je begeleiding daarin.
Heb jij ook een mooi litteken. 🙂
Mijn litteken zie je deels bijna niet en deels van die mooie rode strepen. Nou ja ik kan er niet heel erg mee zitten hoor, heb liever een gezond hart.ElyseGastO kijk aan ik ben niet de enige die pillen slikt voor het slapen! Ja soms lukt het zonder, maar alleen als ik echt heel moe ben. Ik denk dat zodra het vertrouwen in jezelf weer een beetje terug is het slapen ook wel weer beter gaat. Wat mij bij het slapen nog erg stoort is dat ik nog steeds niet lekker op mijn zijn kan liggen. Daardoor slaap ik ook slechter dus ik verwacht dat als dat weer gaat het slapen ook wel goed komt 🙂
Ja ik heb ook een mooi litteken. In het midden bijna ontzichtbaar, maar boven en onderin nog rood, dik en gevoelig.. :S
op het begin vond ik het vervelend om te zien, erg confronterend, maar nu kan ik er ook niet erg meer mee zitten. Een teken dat het allemaal weer goed is gekomen!Jeannette428GastJa ik wacht ook nog steeds tot die drain pijn over gaat maar daar merk ik ook verbetering in gelukkig.
Maar nog steeds paracetamol hoor want het is allemaal nog gevoelig.
Je litteken is dan precies zoals de mijne. Nou over een jaar ziet het er alweer heel anders uit.VonnekeGastIk voelde me zo goed in het begin. Ging al snel weer boodschappen doen. Maar nu na 5 maand na de operatie voel ik me minder…. vanavond lag ik om 18.00 al in mijn bed. Ben nu even wakker maar kruip er zo weer in. De echo en hartfilmpje waren goed. Ik werk weer 3 en een halve dag in de kinderopvang maar de drie avonden in de horeca trek ik nog niet. Ik probeer naar mijn lijf te luisteren maar dat valt niet mee. Ik hoor waarschijnlijk bij een groep hart patienten die er iets langer over doet om te herstellen. Ik zou graag horen of ik niet de enige ben. Nu na 5 maand is mijn lidteken een de bovenkant nog erg dik…Ik ben al 2 mnd aan het smeren met speciale zalf van de apotheek. Sinds een paar weken heb ik siliconen pleisters.
animalGastHallo.
Ik denk dat de vermoeidheid ook erg afhankelijk is van waarom je geopereerd bent .
Omleidingen ,klep vervangen ,of nog andere dingen .
Dan speelt ook nog mee wat de aanleiding van de operatie was . heb je een infarct of stilstand gehad ,of was de aanleiding alleen maar na onderzoeken vanwege vermoeidheid .(er was dan nog niks beschadigd ).
Ook kunnen de bijwerkingen van de medicijnen die je nu slikt (moet blijven slikken) de oorzaak zijn van vermoeidheid enzo. (bijsluiters lezen)
Je moet je zelf in iedergeval nooit vergelijken met een ander ,dat was een van de eerste dingen die ons tijdens de theorieles van de revalidatie werden verteld.
Ook ga je iedere dag een stapje voorruit ,maar soms ook weer meerder stappen achteruit .
Ook dat is niet vreemd.
Hebben jullie bij de revalidatie ook theorie les gehad . Wij hadden een les over de weerking van het hart ,over medicijn gebruik ,over omgaan met stress en een over voeding .
Ook 4 sessie’s leren ontspannen (ontspannings oefeningen . Ook allemaal heel erg nuttig en tevens gezellig.sandrarGastDag Vonneke
Ook bij mij gaat het herstel nog steeds supertraag. 3,5 dagen werken? Zou er nog niet aan moeten denken (ben leerkracht).. Maar zoals net al gezegd, we kunnen elkaar niet vergelijken. Iedereen heeft een andere voorgeschiedenis, ander soort operatie, andere leeftijd, andere leefomstandigheden, al dan geen complicaties,.. Het is jammer, maar soms heet het ook “pech”. En naar het schijnt moeten we geduld hebben 😉 Allè, dat is toch wat ik dagelijks hoor..
Groetjes
SandraJeannette428GastIk moest voor de operatie niet eens denken aan 3,5 dag werken en ook nog 3 avonden. Dat is echt pittig.
Ik was net naar een verjaardag. Dat is ook druk joh. Heb het een uur volgehouden.
En hoe gaat bij jullie het eten?
Ik ben bij een dieetist en krijg gelukkig bijvoeding anders was er niks van me overgebleven want eten kost ook veel extra energie.
Maar heb vandaar bericht gehad 7 april naar cardioloog en dan 10 april intake hartrevalidatie dus bijna. 🙂VonnekeGastAnimal,
Ik heb een nieuwe aorta klep gekregen. De klep is eigenlijk te klein voor me maar mijn aorta is ook versmald. Conclusie was; de klep is goed maar niet perfect…
1 week in Utrecht gelegen. Toen verplaatst naar ziekenhuis in mijn woonplaats. Daar 1 nacht doorgebracht. S’middags met gillende sirene’s weer terug naar Utrecht. Daar is meer dan 600 cc bloedvocht uit mijn hartzakje gehaald. Weer 1 week ziekenhuis. Al die 15 dagen geen fysio gehad. Veel problemen met de ademhaling gehad en nog steeds. Langer revalidatie gehad dan normaal. Geen theorie gehad.Ik ben vanaf oktober 10 kilo aangekomen……..niet zo best…..Heb ook veel moeite om het er weer af te krijgen. Morgen eens ingormeren bij de sportschool. Pff wordt al moe als ik er alleen maar aan denk…
VonnekeGastSandra fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er iets langer over doet. Ervaar jij ook dat je werkgever en arboarts daar een beetje lullig over doen?
Jeannette428GastDat is ook nogal wat, wat je hebt meegemaakt. Ik vind het niet raar dat het langer duurt met zulke complicaties. Super vervelend dat de arbo arts en werkgever zich zo opstellen. 🙁
animalGastVonneke ,dat is best heftig ,wat je hebt mee gemaakt .
Daarom is het ook niet te vergelijken met elkaar hoe de genezing vordert.Ook heb ik gedonder met mijn baas gehad . Toen ik van halve dagen werken langzaam naar hele zou gaan heb ik dat zelf weer terug gebracht naar halven ,omdat ik me er niet goed bij voelde . Wel ook zelf metteen doorgegeven aan de arbo arts en op zijn spreekuur langs geweest . Mijn baas durfde toen te beweren dat ik profiteerde van mijn ziekte en wilde ook bij het komende gesprek met de arbo arts zijn . Daar heb ik me flink kwaad om gemaakt en ook geweigerd . Toe hij me nieuwjaar wilde wensen heb ik hem ook geen hand gegeven en gezegd dat hij er toch niks van meende . Ik heb hem nog net geen hartinfarct toe gewenst (met het idee dat hij dan zelf kon ervaren hoe het was)
Een ander van de bazen had ook al eens commentaar gegeven ,nog voor mijn operatie toen ik met de onderzoeken bezig was ,en me ziek had gemeld ( mijn broer was toen recent overleden aan een soort hartinfarct) . Ik kreeg toen te horen dat ik waarschijnlijk te flauw was voor mij zelf . Toen ben ik ook flink kwaad geworden en heb gezegd dat ik zelf of de arbo arts uitmaakt of ik kan werken ,maar hij in ieder geval niet .. En achteraf kan ik daar nog steeds kwaad om worden ,want als ik eens niet zo flauw was geweest ,die onderzoeken niet had gehad ,dan had ik waarschijnlijk een hartinfarct gehad ,en als je dat op een ongunstige plaats en ongunstig tijdstip krijgt is het einde oefening. (na mijn laatste onderzoek ,hartcatheterisatie bleek het zo ernstig te zijn dat ik metteen in het ziekenhuis moest blijven )Oja ,ik was 6 maanden na de operatie weer voor 100% aan het werk ,maar ik wist toen al dat ik nog maar 6 maanden hoefde te werken want door reorganisatie (productie verplaatsing naar Polen) werd in 3 stappen de hele fabriek ontslagen . Ik mocht er gelukkig met de eerste groep uit . Mijn maximale ww tijd was net voldoende om straks aan te sluiten op mijn pensioen . Dus ik was wel aan het werk ,maar ook al aan het afbouwen . Ik moet er niet aan denken dat ik nog 3,5 jaar had moeten werken .( 5 ploegen dienst)
Ik had me ook na mijn operatie voorgenomen om nooit meer ergens haast mee te maken en de woorden Vlug en Snel helemaal uit mijn woordenboek te schrappen.
Dus laat je baas maar zeuren ,en denk aan je zelf ,je weet zelf wat je voelt ,en als je baas het niet snapt moet je hem contact op laten nemen met je cardioloog.
VonnekeGastDus jij hebt dat ook meegemaakt. De arboarts zei zelfs dat hij had gegoogeld op internet en dat er stond dat alles 6 weken tot enkele maanden zou duren…..Daar moest ik echt om lachen. De cardioloog heeft me zelf weer terug gefloten nadat ik het drie weken had geprobeerd. De arbo arts zou maar een brief met vragen naar de cardioloog sturen door mij ondertekend, dan kwam het wel goed. Wat mijn werkgever zegt interesseert me niet zo. Volgens hem gaat het heel goed met me..!!!! Al meer dan 20 jaar werk ik bij hem maar ik heb nog geen kaartje van hem gehad…
Ik wacht nog wel even af. Als ik nies of hoest voel ik nog steeds mijn borstbeen. Dus moet er niet aan denken om dan nu met volle dienbladen en kratjes te gaan sjouwen.sandrarGastZelf was ik werkloos sinds de zwangerschap van mijn zoon. Heb toen bewust geen fulltime werk meer aangenomen, maar er was niets parttime vrij. Ik ben leerkracht en zonder vaste school is het altijd zoeken naar werk, vandaar. Maar achteraf bekeken was ik beter toen al in ziekteverlof gegaan, aangezien mijn ziekte mij belette om fulltime te werken en eender wat te kunnen aannemen. Maar nu dus sinds mijn katherisatie in februari vorig jaar in ziekteverlof. De controlearts van de ziekteuitkeringen is altijd heel begripvol geweest en heeft zelf aangegeven in oktober dat hij mij dit schooljaar niet meer ziet werken gaan. Dus ik probeer de hele zoeken-naar-werk op hold te zetten zodat ik mij dat niet in mijn hoofd moet steken.
Wat gezegd werd van Snel en Vlug uit het woordenboek schrappen: probeer ik ook te doen. Haalt heel wat gejaag weg, maar is in de praktijk jammer genoeg niet altijd uitvoerbaar, zeker niet in het weekend hier. Mijn schoonfamilie houdt nogal van strakke schema’s 😉Jeannette428GastZijn jullie na 3 maanden weer begonnen met werken? Het gaat allemaal zo langzaam kan nu niet echt zeggen dat ik me veel beter voel dan 2 weken geleden. Wel wat beter maar ja langzaam.
Van te voren had ik het helemaal in mijn hoofd, na 3 maanden werk ik weer full time maar als het zo langzaam blijft gaan moet ik blij zijn als ik dan een paar uurtjes kan werken.
Nou ja het zijn zo.
Of denken jullie dat de revalidatie ineens enorme verbetering geeft. 😉JeroenSGastIk dacht precies hetzelfde; na 3 maanden ben ik weer helemaal terug. Nou, dat viel dus tegen.
3 maanden na de operatie ben ik weer begonnen met werken, maar daar moet je niet teveel van voorstellen. Ik ben begonnen met 2x een halve dag per week en dat is nu, een maand later, uitgebreid naar 3x een halve dag. De revalidatie op fysiek gebied ging vanaf het begin heel goed. Ik voel me lichamelijk dan ook erg sterk en energiek vergeleken met voor de operatie. Mentaal, bij gebrek aan een beter woord, is het een stuk zwaarder. Een halve dag op het werk met allerlei gesprekken, vergaderingen en veel mensen ontmoeten is voor mij echt enorm zwaar.
Wederom een kwestie van accepteren, dus in dit tempo verwacht ik pas na een half jaar na de operatie weer fulltime aan het werk te zijn. Het is niet anders…
-
AuteurBerichten