default-header

Herstel

Home Forums De jongere hartpatiënt Herstel

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 221)
  • Auteur
    Jeannette428
    Gast

Ja inderdaad. Je weet het wel van te voren dat het lang duurt maar als je in die periode zit komt er geen eind aan. Aan de ene kant verveel ik me maar ik weet dat het beter is om de tijd ervoor te nemen, nou jullie zullen je ook hebben verveeld tijdens het herstel.

#92363 Reageer
    JeroenS
    Gast

Hebben verveeld? Ik zit er nog middenin 🙂

Het is nu vier maanden geleden en ik werk nu 2x een halve dag en hoop eind april klaar te zijn met de revalidatie. Dan is het dus 5 maanden geleden. Mijn verwachting is dat ik pas ergens in de zomer weer op mijn oude niveau zit (liever een beter niveau natuurlijk).

#92364 Reageer
    Jeannette428
    Gast

Zo dat duurt lang joh. Mijn voordeel is dat mijn conditie voor de operatie gewoon goed was maar evengoed blijft het afwachten hoe het gaat. Maar kan nu wel al zonder problemen al een kilometer lopen, ja daarna wel rusten maar geen uren ofzo. Maar ook wel irritant want de omgeving denkt ze kan al zoveel maar ze weten niet hoe je je voelt.

#92365 Reageer
    JeroenS
    Gast

Tja, er werd vooraf al gezegd dat je conditie helemaal nul is na de operatie en dat blijkt ook wel. Ik wil je niet ontmoedigen, maar voor de operatie liep ik ook nog regelmatig hard, dus ook mijn conditie was goed. Wat je nu aangeeft over het wandelen lijkt wel heel erg op mijn herstel rond die periode; volgens het boekje!

Het beeld wat je schetst van de omgeving herken ik ook wel. Zeker nu ik wel eens op mijn werk ben, zien mensen een fitte collega die er eigenlijk nog gezonder uitziet dan voor de operatie. Ik merk ook dat vooral het mentale aspect veel energie kost. Je bent natuurlijk een tijd alleen met jezelf, je gezondheid en de operatie bezig geweest.

#92366 Reageer
    Jeannette428
    Gast

Soms moet je er ook door ervaring achterkomen. Ik was vandaag naar de bioscoop, ik denk dat kan wel thuis kijk ik ook tv maar het kost me echt veel energie. Wel goed om er zo achter te komen want als ik werk kost het nog veel meer energie dus dat gaat voorlopig nog niet.

#92367 Reageer
    Vonneke
    Gast

Inderdaad, die energie……
    Voor mij nu bijna 5 mnd geleden. Het leek perfect te gaan. Maar ik heb me zoooo verkeken… ik ben teruggefloten. Weer gestopt met werken. Het lijkt wel of ik moeier ben dan voor maanden geleden. Misschien te snel te veel gedaan.
    Ik heb dus een tip: luister naar je lijf. Neem de tijd. Het duurt gewoon even. Ik voel nog steeds pijntjes…..

#92368 Reageer
    Elyse
    Gast

Voor mij is de operatie nu 7 weken geleden, maar herstel gaat een stuk minder snel omdat ik nog erg ziekn ben geweest. Toch fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die weten hoe ik me voel 🙂

#92377 Reageer
    Jeannette428
    Gast

Ja ik vind het ook heel fijn om hier ervaringen uit te wisselen. Op een gegeven moment weet je echt niet meer of het normaal is wat je voelt.

#92381 Reageer
    Jeannette428
    Gast

.

#92386 Reageer
    Jeannette428
    Gast

Vandaag heb ik voor het eerst gefietst. 10 minuten en daarna weer een kwartier bijkomen. Het is wel moeilijk om naar je lichaam te luisteren. In gedachten kun je al alles weer maar als je het dan gaat doen valt het zo tegen. Maar hoort er allemaal bij. Als wij ons al zo voelen hoe zullen mensen van 70 zich dan wel niet voelen. Hoe ging bij jullie de hartrevalidatie? Ik kan me niet voorstellen dat je gelijk een uur kan sporten, na deze intensieve 10 minuten fietsen van mij. :-p
    Lukt het jou nu beter om naar je lijf te luisteren Vonneke?
    En hoe gaat bij jullie het op staan s ochtends? Dan moet ik echt opstarten, terwijl ik voor de operatie altijd gelijk naast mn bed stond.

#92387 Reageer
    JeroenS
    Gast

Als je nu op 6 weken na de operatie zit, dan is dat heel netjes hoor. Weken 6-8 waren inderdaad aardig zwaar, zeker tegen de wind in fietsen. Ook dat gaat steeds beter hoor. Ik ben na 8 weken begonnen met revalideren en zat toen bij de fiets-intake op het niveau van 100% voor mijn leeftijd; heel netjes dus. Ik merk wel dat de vooruitgang steeds langzamer gaat. Waar ik eerst dagelijks merkte dat ik vooruit ging, merk ik dat nu soms pas na een paar weken.

Mijn revalidatie, het sportgedeelde dan, bestaat uit 25 minuten fietsen (op je eigen niveau), dan fitness en eventueel nog wat roeien of op de loopband. Vanaf het begin was het allemaal goed te doen omdat de apparatuur op jouw niveau wordt ingesteld.

Opstaan heb ik eigenlijk geen problemen mee gehad, maar ik had eigenlijk ook geen keus doordat mijn kinderen al heel vroeg aan de rand van het bed staan 🙂 .

#92388 Reageer
    Jeannette428
    Gast

Ah ja dan zou ik ook minder moeite hebben. Als ik s ochtends wat te doen heb sta ik ook makkelijker op. Ik heb dus geen kinderen. 😉
    Ik hoopte dat je bij week 7 maandag 8.00 kon beginnen met de revalidatie maar het kan dus wel wat langer duren. Ik hoor ook van mensen uit mijn omgeving dat ze ook moesten zwemmen.
    Vandaag mocht ik dus voor het eerst fietsen dus natuurlijk gelijk proberen maar wel balen dat de afstand minder groot kan dan ik had gehoopt. Maar het kan alleen maar beter worden. 🙂
    Maar ik ben blij dat ik bijna begeleiding krijg want ik ben wel onzeker over wat nou verstandig is om te doen.

#92389 Reageer
    Elyse
    Gast

Ik ga maandag beginnen met de revalidatie en heb er bere veel zin in.
    Hoop dan eindelijk weer wat vertrouwd te raken met mijn lichaam. Ik hoop morgen voor het eerst te gaan fietsen…ben benieuwd 🙂
    Ik moet toegeven dat ik pas sinds deze week makkelijker opsta, had ook echte opstart problemen in het begin. Maar misschien komt dat omdat (had ik in ieder geval) sochtends de pijnstilling is uitgewerkt en dus alles wat zwaarder gaat.

#92390 Reageer
    Jeannette428
    Gast

Ik heb ook zin in de revalidatie. Ben zo blij dat dit standaard wordt aangeboden na een open hart operatie. Want het vertrouwen in mijn lichaam moet ik ook weer terug krijgen.
    Het is nu ook nog elke dag anders, maar elke dag die we hebben gehad is er weer 1.
    Ik had je verhaal gelezen toestraks. Echt heftig wat je allemaal hebt mee gemaakt en gelukkig wel met een goede afloop. Heb je nu wel weer een pacemaker gekregen na alles?
    En kan jij wel al goed slapen?

#92391 Reageer
    Elyse
    Gast

Ja ik vind het echt goed dat ze dat aanbieden. Zo krijg je een goed opstapje, waar je verder op kan bouwen. En inderdaad nu zijn de dagen nog erg afwisselend, maar ik verwacht dat het elke week wat stabieler wordt! 🙂
    Ja ik heb nu nog steeds een pacemaker. Hij zit nu in mijn buik wat wel erg wennen is, maar ach alles daar ligt nu over hoop dus dat kan er ook wel bij 😉
    Slapen verschilt bij mij per nacht helaas. Soms slaap ik de hele nacht door, terwijl ik soms ook uren wakker lig…Om die reden gebruik ik elke nacht nog een halve oxzazepam. Is een rustgever, waardoor ik makkelijker in slaap val.
    Hoe zijn de nachten voor jou?

15 berichten aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 221)
Reageer op: Herstel
Je informatie: