Ik zal me ook even voorstellen. Mijn naam is karin en ik werk als zelfstandige.
In 2008, ik was toen 47, kreeg ik diagnose borstkanker. Chemo’s gehad oa 4x Adriamycine/Cyclofosfamide en daarna DocetaxelXeloda (Capecitabine). Na drie dagen Xeloda kreeg ik acuut hartfalen, dat is gediagnosticeerd als Prinzmetal Angina. Sindsdien slik ik metoprolol en perindopril (beiden laagste dosis). Dat ging goed ook qua sporten.
In mei 2012 had ik wat vage klachten. Ik dacht eigenlijk dat ik wel wat COPD zou hebben omdat ik een aantal jaren gerookt heb en dat het overgangsklachten zouden zijn (die door de chemo meteen is ingetreden). Maar mijn alerte huisarts checkte BNP en dat bleek torenhoog. Om een lang verhaal kort te maken: hartfalen, hartpompfunctie nog 25% (In 2009 was die nog 50%), veroorzaakt door de chemo indertijd. Deze uitslag werd volgens de cardioloog enigszins gerelativeerd door de meer dan gemiddeld goede inspanningstest. Maar goed, ik zit er wel mooi mee.
Weinig vocht, zoutarm eten weinig alcohol kost me niet veel moeite.
Wel de medicatie. Het is nu pillen slikken en daarin een balans zoeken. Deze maand slik ik godbetert 6pillen per dag ! Volgende maand moeten dat er weer 5 zijn. Maar dat kun je toch nooit weten wat wat doet?
Ik vind dat allemaal best moeilijk want voel me eigenlijk gewoon goed, sport goed, conditie goed maar merk wel allerlei nare bijwerkingen van die pillen. Dan wordt mijn zin in sporten ook minder. Die medicatie is nog niet in balans dus elke maand komt er wat bij of gaat er iets af. Daar word ik echt naar van, elke maand is er wel weer iets in mijn lichaam wat de aandacht opeist qua bijwerkingen. Vermoeidheid, hoofdpijn, lichtflitsen, spierslapheid, kortademig, hartkloppingen.
Hoe zit dat bij anderen? Ik zou graag wat ervaringen willen horen. Dank hiervoor alvast.
Groet,