Hallo Jelline,
In maart v/h afgelopen jaar een scintigram gehad om mijn skelet-en botstructuur in beeld te brengen. Er is sprake van een nucleair onderzoek omdat er voor het maken v/d foto’s een licht radio-actieve stof in je lichaam wordt gespoten. Voel je niks van, vergelijkbaar met een normale bloedprik. Een uur later terugkomen voor het maken v/d foto’s en weer 2 uur later nogmaals, voor een Spect CT. En…ik kreeg instructies om veel water te drinken. Om precies te zijn, zoveel mogelijk als ik op kon. En dat heb ik ook gedaan,tot ik echt een “waterbuik”had, maar je plast het er daarna zo weer uit.
Tijdens het onderzoek moet je zo stil mogelijk liggen, kleding hoeft niet uit, maar geen metalen voorwerpen dragen, ringen en horloge moeten af.
De volgorde weet ik niet meer precies, omdat ik 4 weken daarna nog een Dexa botscan heb gehad, maar ik weet wel dat ik tussentijds telkens gewoon op de fiets naar huis ben geweest (ik woon op 5km afstand v/h ziekenhuis) Ik heb al die onderzoeken niet als vervelend of belastend ervaren. Wel dat je weer weken op de uitslag moest wachten.
Zelf ben ik er weinig wijzer van geworden, diagnose was al vooraf bekend, maar voor mijn behandelaars ongetwijfeld een schat aan informatie. En daar heb ik dan ook weer baat bij.