Gelukkig sta je er niet alleen voor en je huisarts neemt je gelukkig serieus.
Maak voor je bezoek maar gewoon een lijstje voor je cardioloog. Doe ik ook altijd. Want van tevoren weet ik het altijd wel, maar als ik eenmaal voor hem zit en hij heeft zijn verhaal gedaan, krijg ik een spontaan spraakgebrek…. en vergeet de helft. Zo’n boodschappenlijstje staat misschien wel raar, maar alle vragen zijn altijd beantwoord na een consult.
Ik ben 49 en heb in 4,5 jaar 4 keer een infarct gehad. Vooral de eerste keer was de pompfunctie van het hart fors naar beneden, maar na drie jaar (dus het heeft even tijd nodig om te herstellen) was het op het ECG en bij de echo niet meer te zien. De laatste keer werd het infarct veroorzaakt door een gebroken stent, en daar moet in de toekomst nog een oplossing voor gevonden worden, want het vat is weer open en mooi schoon, maar hij zit er nog wel en een stent in een gebroken stent plaatsen deden ze niet…. wat wel weer jammer was.
Er verandert ook veel. Normaal gesproken volgt je lijf gewoon klakkeloos van wat je in je hoofd verzint en dat is nu niet meer zo. Zonder dat je er iets tegen hebt kunnen doen is er wat gebeurd en het heeft echt tijd nodig. Maar het gaat elke keer beter, echt waar, al lijkt het soms op twee stappen vooruit, drie sprongen achteruit; het hoort er allemaal bij.
Veel succes maandag, ik hoop dat je antwoorden krijgt en gerustgesteld naar huis kunt. Groetjes Patrice