Ik volg al jaren reanimatiecursus, aangevuld met AED. Ik ken de technieken dus door en door. Ook vertelt onze instructeur ons keer op keer dat je altijd zo snel mogelijk moet beginnen en niet bang moet zijn om iets fout te doen, want doe je niets dan loopt het zeker fout af met het slachtoffer. Hij doelt hierbij vooral op de regel van het aantal keren beademen afgewisseld met het aantal kerern hartmassage. Dit is in de loop der jaren een aantal malen veranderd en hij kan zich voorstellen dat in een panieksituatie iemand wel eens kan gaan twijfelen: is het nu 2/15, 5/15, 2/30, hoe zit het ook al weer. Onze instructeur zegt: beginnen en wel zo snel mogelijk!
Toch blijf ik me altijd afvragen hoe ik zal reageren, ik zelf denk dat als het een bekende betreft dat dan de twijfel om te starten kleiner zal zijn dan wanneer je een wildvreemde ergens op straat of in een winkel ziet liggen.
Ik heb wel aan al mijn sleutelbossen een mondkapje hangen, en aangezien je je sleutels meestal bij je hebt kan dat de weerstand tot mond-op-mondbeademing wel een beetje wegnemen.
Wie heeft als leek nog meer ervaring met reanimeren of heeft net zoals ik dezelfde twijfels