Ik ben inmiddels bezig met revalidatie in de achtste maand na mijn hartoperatie (3 omleidingen). Ik herken jouw klachten. kortademigheid, snel moe, hartslag die niet oploopt met de inspanningen en daar remmend op werkt. Pijn op de borst krijgen bij inspanning door zuurstofgebrek.
Inmiddels is een deel van mijn medicatie verminderd, in plaats van drie pillen solatol per dag, krijg ik er nu twee Gevolg daarvan is dat de kortademigheid verdwenen is, dat de hartslag iets meer kon oplopen en dat daardoor de conditieverbetering op gang is gekomen. De beta blockers hebben mede ten doel de hartslag NIET (te ver) te laten oplopen zodat het hart niet op hol kan slaan. De cardioloog moet in samenspraak met de patiënt daarin het juiste evenwicht zien te vinden.
Er werd mij gezegd dat totale revalidatie 6 tot 24 maanden zou duren. Inmiddels begrijp ik dat het voor mij wel 24 maanden zal worden. Ik heb in eerste instantie de 6 weken fysio-fitness bij de afdeling cardio-fysiotherapie in het ziekenhuis gekregen en daarna heb ik 2 maanden fysio-fitness in het gezondheidscentrum bij de fysiotherapeut gedaan. Vervolgens heb ik nu 3 maanden fitness en sport bij de hartpatiëntenvereniging gedaan. Dit laatste echter beviel me niet voor 100%. In tegenstelling tot het voorgestelde, leiding door met hartproblemen bekende fysiotherapeuten, was de werkelijkheid dat sommige leiders geen opleiding hadden, bewegingstherapeut waren of gewoon stagiare, onder toezicht van een ervaren CIOS sportleraar.
Nu ga ik weer terug naar de fysio-fitness in het zorgcentrum, hetgeen veel meer to the point is dan van de hartpatiënten vereniging hier.
Jouw problemen zijn dus bekend en er zijn oplossingen voor. Voorwaarde is dat je adequate begeleiding hebt en vooral dat je geduld hebt. Vooral in de eerste weken denken we vaak dat het nooit meer goed komt, maar als je 7 maanden verder bent, dan zul je zien dat je toch beetje bij beetje vooruitgang boekt!