Hoi iedereen
Even mijn verhaal:
Toen ik 65 was moest ik ivm een ingreep aan een knie (gescheurde meniscus) naar de cardioloog voor onderzoek. Echo en hartfilmpje. Deze keek ietwat bezorgd naar de uitslag en deelde mij voorzichtig mee dat mijn aorta wat vergroot was, 4,8 cm. Ze kon niet zien of ik een bicuspide of een tricuspide hartklep had, wellicht kon een CTscan hier meer duidelijkheid over verschaffen. Deze termen zeiden mij op dat moment niet veel.
De CTscan gaf hierover geen uitsluitsel, wel werd mij aangeraden om elk jaar een echo te laten doen om te kijken of de aorta niet veel groter was geworden. Bij een doorsnede van 5,5 cm zou men ingrijpen.
Elk jaar kreeg ik dus een echo, en de doorsnede van mijn thoracale aorta werd nauwelijks groter, hooguit 5cm. Dus ik maakte me niet al te veel zorgen.
Merkte de laatste jaren wel dat mijn uithoudingsvermogen duidelijk minder werd, maar wijtte dat onder meer aan een versleten knie en mijn leeftijd. Een doorstane gordelroos en corona tastten ook mijn conditie aan.
Enfin bij de jaarlijkse echo bleek nu dat de AVA van de aortaklep 0,9 was. Daarna kreeg ik weer een CTscan en daaruit bleek dat ik een bicuspide hartklep had .
Ondertussen had ik geregeld pijn op mijn borst, heel vervelend en verontrustend. Genoeg redenen voor een open hartoperatie.
Deze kreeg ik in februari 2022. Men heeft de aortaklep en een gedeelte van de thoracale aorta vervangen door een biologische (varkens-) klep met een aorta aan een stuk.
De operatie is goed verlopen. Ik was toen 72.
Ik heb het revalidatietraject doorlopen, en de revalidatie arts vroeg mij na afloop of ik mij nog hartpatient voelde, waarop ik dus nee moest zeggen. Het enige medicijn dat ik nu gebruik is een bloeddrukverlager.
Mijn conditie is nog niet geweldig, maar ik hoop deze wel te verbeteren. Heb nu ook een nieuwe knie.
Ben nu 74, fiets regelmatig en hoop weer te gaan golfen.
Groeten
Heleen