default-header

Babbelhoekje

Home Forums Algemeen Babbelhoekje

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 127)
  • Auteur
    Anoniem
    Inactief

Ik heb net nog een nectarine op de weegschaal gelegd om te kijken hoe zwaar die is. Ik moet fruit nl. voor 100 cc rekenen.
    Je zou best wel eens kunnen opknappen van de vochtbeperking en helemaal van het minderen van zout. Je hart zal je dankbaar zijn. Niet iedereen heeft het vocht alleen in de enkels of borstkas wanneer het vastgehouden wordt; het zit ook in iedere lichaamscel en wanneer je daat wat van kwijt raakt, kan je je ook lichter bewegen.
    Iemand die ik alleen via internet ken en eens schreef dat ze ‘van het weekend’ altijd zo aankwam… Maandag en dinsdag er weer even om denken en ze was zo die kilo’s weer kwijt. Wat bleek? Ze had de gewoonte om voor het weekend een grote pan soep te maken. Samen met brood was dat goed voor meerdere makkelijke maaltijden. Alleen hield ze (ik ook) van hartige soep. Ze lijnde er na het weekend geen vet af maar raakte het vastgehouden vocht kwijt.

Dat dagelijks wegen hoef je niet voor de rest van je leven. Het is vooral bedoeld om te zien hoe het met je vochthuishouding ging. Het eerste halfjaar moest ik dit tweemaal daags zodat er snel ingegrepen kon worden wanneer ik opeens teveel vocht ging vasthouden. Vooral wanneer het achter je hart zit is het erg schadelijk voor je hart.
    Daarna nog ca. een jaar dagelijks en nu hooguit één keer per week. Maar het is een goede vraag voor wanneer ik weer bij de poli ben. Eén keer per week vind ik meer dan genoeg maar ik wil wel de bevestiging dat zij dit nu ook vinden op grond van mijn huidige conditie. Wanneer jij weer stabiel bent, mag jij die vast ook minder vaak. Zo leuk is het ook niet om iedere dag aandacht aan je gewicht te moeten geven.

Die EF, de ejectie fractie. Ik wilde daar ook wel eens wat meer over horen. Ooit met het eerste slechtnieuwsgesprek nadat ik uit het ziekenhuis was, is mij ook verteld dat ik maar 20 had (ik kon en mocht echt niets) en nadat het slapende gedeelte van mijn hart achter het dode deel weer kon meepompen was de EF verbeterd. Ik wil altijd graag alles precies weten maar tot op heden heb ik nooit een concreet antwoord anders dan de EF niet alleen met cijfers weergegeven kan worden. Dat er andere factoren meespelen en dat de een dus met 20 meer kan dan de ander met dezelfde EJ… Tsja, die factoren speelden ook mee toen het de eerste keer gemeten werd. Als een getal zo weinig zegt, is er wat voor te zeggen om ‘ons leken’ er niet mee te vermoeien.
    Ik mag er wel eens op gaan googelen want ik weet niet al teveel van dit onderwerp. Voor dit jaar staan weer van dit type onderzoeken gepland dus ik ben heel benieuwd. Maar los van de cijfertjes; feit is dat ik vanmiddag weer mezelf overtroffen heb door 45 minuten in een redelijk tempo gewandeld heb.

Ik verklein mijn foto’s d.m.v. m’n emailprogramma. Daar kan je voor verschillende maten kiezen en de een na kleinste maat is ideaal voor fora.

Groetjes,

Suzan

#87209 Reageer
    Anoniem
    Inactief

volgens mijn hartfalenverpleegkundige hoef ik normale portie’s fruit…de 2x per dag fruit en je portie normale groente/salade niet te wegen..
    wel als ik bv een hele komkommer of een halve voor de dorst neemt bv..even grofweg gezegd…

ja..als je veel soep eet dan tikt dan aan..ben zelf niet zo enorme soep eter..1 kop met twee broodjes om te dopen is voor mij zat als maaltijd, maar ik hoef het dan niet iedere dag…

maar goed..morgen begin ik ermee..vanavond even kijken hoeveel ml mijn bekers zijn..whahhahaha..dan kan ik daar mee rekenen..

nee..getallen zeggen niet alles dat is waar..de 1 is doodziek bij getal 10 en de ander loop nog als hollands welvaren rond met 10…

maar mijn cardioloog..de oude…waaide alles weg wat ik voelde en zei..en dat was toch wel lastig..vooral als ik nu dingen lees, die door hem weg gewuift zijn en wat eigenlijk door vocht veroorzaakt werd…daar baal ik dan wel van…beetje serieus genomen worden is ook wel leuk…

in windows zit die optie ook in ieder geval deze kan je downloaden..resize heet het…

zal zo naar een foto kijken om te verkleinen…

#87210 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Wat zal je blij zijn dat je nu een cardioloog hebt die naar je luistert. Heel irritant, zwak uitgedrukt, dat je vorige cardioloog flink geblunderd heeft én dat je eigenlijk geen kans hebt om hem/haar in te peperen. Jij bent er nog maar hoeveel mensen overlijden daardoor?

Wat de soep betreft, ik bedoel niet zo zeer het vocht maar vooral de hoeveelheid zout waardoor je vocht gaat vasthouden. Ik vind het trouwens best moeilijk om de juiste hoeveelheid te halen/houden. Minder dan 1,5 liter is heel slecht voor je organen en vooral voor je nieren. Daarom rond ik de hoeveelheid maar naar boven af.

Normaal weeg ik fruit niet hoor. Ik wilde gewoon graag een idee hebben van het gewicht.

Ik heb een nieuw record voor mezelf gezet. Ik ben ruim anderhalf uur met de honden aan het wandelen geweest. Eén voor één omdat ik bang ben dat ik ze met elkaar niet kan houden. Avondwandelingen zijn heerlijk in de zomer. Vandaag was het de langste dag, Het aftellen begint nu. Dat vind ik maar niets maar hier kan niemand iets aan veranderen.

Groetjes,

Suzan

#87218 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

he super joh…dat je zo’n eind onderweg bent geweest met de honden…dat sterkt de mens nietwaar..??

moet zeggen dat mijn eerste dag mee viel qua minder drinken..kleinere kopjes gebruiken dan de normale bekers scheelt al..whahahhahah..en mijn collega geinstrueerd dat ik alleen op bepaalde tijdstippen ook koffie wilt…want die loopt altijd het meest..soms had ik mijn koffie nog niet op…en dan kwam hij weer…

Verder was ik wat moe gisteren..steeds gapen..dus eerst een tukkie gedaan toen ik thuis kwam…en verder rustig aan…vandaag thuis werken..easygoing..want de rest van het werk heeft een bedrijfsuitje tot vanavond laat..en dat is mij gewoon te veel om mee te gaan..sla ik liever over…we hebben zat andere dingen om wel te doen..

Had bij c1000 nog even gekeken of er zoutarme producten waren..maar nix…ja..zonnatura…suikervrij maar verder niets in die stelling..maar ga nog bij Bas kijken..daar winkel ik altijd…bepaalde producten zoals mayonaise of ketchup en augurken is wel iets om toch zoutarm in de keuken te hebben..

iets wat ik niet zo vaak gebruik dat ga ik niet doen..want dat ligt dood te gaan..beetje zonde van het geld..dan gebruik wel dan de “zoute” versie of niet indien niet nodig..

soep kan heel zout zijn als je er diverse producten in doet..zoals bouillionblokjes..kant en klaar zakjes soep (vooral die) maar dat gebruiken we hier niet..hooguit het bouillionblokje..
    verder gewoon kip vermicelli en soepgroente…en een kruidenbuiltje selfmade…dus dat scheelt…

#87226 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Ik heb inderdaad genoten van die langere wandelingen maar ik ben gisteren en vandaag niet vooruit te branden. Zelfs de sportschool nu al twee dagen achter elkaar overgeslagen. Ik hoop het vanavond in te kunnen halen want op de vrijdag is het vaak zo druk.

Ik moest nog eens denken aan wat je schreef over de assistentie met medicatie door de apotheek. Eigenlijk zou dit standaard, zeker bij mensen op leeftijd, door de apotheek moeten gebeuren. Afhankelijk van hoe het met je gaat en hoeveel vrije tijd er beschikbaar is, zou je het beheer weer in eigen hand kunnen nemen. Wij hebben zoveel stress gehad nadat ik ontslagen was. Al realiseer ik me dat een deel van de stress werd veroorzaakt door de fouten die ´ergens´ waren gemaakt. Er was echt gejongleerd met de doseringen. Dat maakte ons (lees Huibert want ik kon niets, ook niet denken) onzeker en daar kwam bovenop de naamswijzingen van de middelen. We kenden het bijv. onder de naam Cordarone maar dan heb je een doosje mer bijsluiter die het alleen over Amiodaron heeft. En als je dan tien verschillende soorten medicijnen hebt, word je stapeldol. Wat een ellende zullen mensen zonder een fitte partner moeten doorstaan. Ik houd het niet voor onmogelijk dat mensen fatale fouten kunnen maken.

Wat het zoutarme dieet betreft: ik eet normale producten maar ik denk er waar mogelijk om. Bij het eitje, de zelfgemaakte soepjes, niet meer dan één haring of gerookte vis en niet iedere dag. Het is vooral uitkijken met het kant-en-klare eten zoals pizza’s etc.
    Ik heb jam herontdekt. Heerlijk, zeker wanneer je een vriendin hebt die ze zelf maakt. En dan kan een boterham met oude kaas weer 🙂
    Zou zoutarme ketchup bestaan? Dat zou hier super zijn. Ik gebruik het niet maar Huiberft wel en die zit wel een een te hoge bloeddruk…

Fijne dag,

Groetjes,

Suzan

#87230 Reageer
    Anoniem
    Inactief

ja..die bestaat….van wijngaarden zaanse ketchup..en mayo hebben ze ook er van in een tube..allebei natriumarm…bij http://www.albert.nl kan je ze zien…dus weet niet of er een appie in de buurt zit bij jou??

we hebben hier verder veel kruiden en specerijen in de kast…ietwat mixen..maar daarvoor wil ik even naar appie toe..die heeft ze ook gemixt…wel handig voor het gemak..

Verder eet ik bijna nooit pizza’s..ben er niet gek op…en als mijn man er eentje eet (die is er wel gek van)…wil ik hooguit eens lasagna nemen….dat is eigenlijk het enige wat we eten wat puur gemak is..de rest word vers bereid…
    ik eet net zo makkelijk een boterham als avondeten…kaas met lekker tomaatjes erop…kan ik ook van genieten..of komkommertje of ander groenvoer…

Verder eet ik weinig tot bijna niet gerookte vis…het enige wat ik wel eens lekker vind is paling..maar dan alleen de vingerdikke…en als ik nu moet zeggen wanneer ik dat gegeten heb…jaren geleden denk ik..whahhahah..
    alleen haring…als ze net “nieuw” zijn lust ik ze graag…
    daarna niet meer…

jam…heb hier diverse smaken in de koeling staan…uit frankrijk verleden jaar..van de eigenaresse van het huisje selfmade jam….en de familie van Danny uit tsjechie maken zelf ook jam …ook uit eigen tuin allemaal…dus daar komt straks ook wat van los…whahahhahha..

en van de week kreeg ik een marmelade die is super…uit maasstricht…nam een collega mee, die kent iemand die dit 1 keer per week maakt voor de liefhebbers en de beste hotels daar in de omgeving…maar hij is inderdaad super…anders dan die uit de winkel..

Oude kaas vind ik net iets te heftig en word ik ook dorstig van..heb zelf altijd de stolwijkse pikant belegen…die is echt jammie..maar een graskaas is ook niet te versmaden…

ik laat het lekker zo bij de apotheek..hoef ook niet achter de recepten te hollen..want meestal vergeet ik te bellen op het juiste tijdstip…en in principe veranderd er momenteel weinig aan de aantallen en de soorten die ik heb..en anders die ene keer even langsbrengen en even een half uurtje wachten…grrrrr…

#87232 Reageer
    Anoniem
    Inactief

he he..weer terug uit het ziekenhuis…wachttijd was extra lang ivm met een spoedje…dus die cardioloog was weg geroepen…

kennis gemaakt met de ICD verpleegkundige met haar krijg ik na haar vakantie een afspraak ivm de operatie…voorlopig heb ik het laten plannen in oktober, zodat ik hier alles kan regelen.

even gelijk langs AH geweest..en inderdaad..tube ketchup en mayo natrium-arm..aromat natrium arm..augurken natrium-arm..zakjes jus en nog vele dingen hebben ze daar..ook mosterd…zilveruitjes…chocopasta zag ik…wwhahhahhaha..

en ook diverse vleeskruiden..voor kip…algemeen vlees…en gehaktballen…

#87234 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Hier ligt de tube zoutarme ketchup ook al in de koelkast. Ik ben heel benieuwd. Zoutarm kan nog beter lekker zijn maar zoutloos vind ik een drama. Ik kreeg, het was over van iemand anders, in het ziekenhuis eens iets dat zoutloos was – echt oneetbaar. Het bleek dat de Vomar dit ook had. We hebben hier ook nog twee AH’s, een kleine dichtbij en een grote iets verder weg. De ketchup lag gewoon bij de andere soorten. Heeft jouw supermarkt een speciale zoutarme afdeling?
    Gelukkig heb ik over het algemeen gezonde eetgewoontes. Als Huibert een pizza eet van de thuisbezorger, neem ik een salade. Ik mag wel dimmen met de fetakaas en zure zaken. Kaas en zure producten zijn vaak veel zouter dan je verwacht. Ik heb wel eens brood gehad met wat minder zout. Was best eetbaar maar ik heb liever brood met pompoenpitjes o.i.d. en dat is er nog niet met wat minder zout.

Vervelend dat je zo lang moest wachten. Ik heb het tot nu toe altijd enorm getroffen maar de gedachte dat er een spoedgeval tussendoor kan komen, is wel eens door mijn hoofd gegaan.

#87235 Reageer
    Anoniem
    Inactief

zoutloos brood is niet te eten..ooit in mijn jeugd gehad…ben toen maar natrium arm beschuit gaan eten..zit er nog wat smaak aan…zelfde met de kaas…komijn is dan nog het beste te eten..en de melk..brrrrrrrrr..

nee..heb gelukkig wel natrium beperkt…dus mag gewoon brood…en wel wat kaas..maar met mate…maar met sommige dingen hou ik er wel rekening mee als dat er is..

normaal ga ik naar Bas…morgen weer..dus even kijken wat ze daar hebben…bij de C1000 vond ik helemaal niets..bij de Plus markt schijn je ook wel artikelen te hebben begreep ik van de hartfalenverpleegkundige…

Ik eet altijd grof volkoren brood…inderdaad..met zoveel mogelijk pitjes..echt jammie..

wit brood is hier echt voor de tosti’s en een uitsmijter…of voor dat boterhammetje met jam…want dat smaakt toch minder dan op een bruine boterham…

ben een echte broodliefhebber…als ik zo’n brood heel donker en met veel pitten ziet en wat apart van vorm..wil ik het proberen..whahhahaha…

zuurdesembrood vind ik ook lekker…en in Tsjechie hebben ze brood met kúmmel erin…hmmm..ook zo lekker…italiaans brood met olijf en tomaten en kruiden…jammie..whahhahah…nee..kan er echt van genieten…

#87241 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Als je zo op wat je eet en drinkt moet letten en jezelf zo vaak moet inhouden moet wat wel kan wel extra lekker zijn. Ik maak me ook niet zo druk om het zout. In het ziekenhuis at ik hetzelfde als de andere patiënten en ik kan niet zeggen dat het ziekenhuiseten erg flauw was.

Fijn weekend!

Groetjes,
    Suzan

#87242 Reageer
    Anoniem
    Inactief

in principe heb ik altijd wel lekker gegeten in het ziekenhuis…ben gelukkig niet al te moeilijk..al zijn er wel dingen die ik absoluut niet lust…

maar goed..je mag altijd wel kiezen in minimaal twee dingen..dus er is altijd wel wat wat je wel lust..

Fijn weekend…jammer dat het maandag en dinsdag zo warm word…denk dat de rest van de week mijn puf totaal erna weg is…

#87244 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Ik ben een saladenmens en dat vind ik een groot gemis in dit soort keukens. Daarbij komt nog dat ik het vlees niet wil maar ik ben geen vegetariër. Ik eet m.u.v. broodbeleg alleen scharrel of biologisch vlees. Op een gegeven moment viel het een meneer van de dinerverzorging op en kwam me heel lief vertellen dat wat ik deed niet gezond was. Die ging dus maaltijdjes voor me samenstellen. Ik kende hem toevallig want hij woont hier schuin achter al herkende hij me later niet. Ook nam Huibert regelmatig van die salades mee van AH, dus ik kwam er wel.
    Ik zie ook erg op tegen de warmte maar gelukkig is het maar van korte duur. Dan red ik het vast wel. Nu zit ik weer met dikke sokken aan. Zit ik eigenlijk altijd want zelfs wanneer ik het bloedheet heb, heb ik een ijskoude linkerhand en twee koude voeten die er gewoon pijn door doen.
    Ik las laatst, ik dacht hier op forum, dat er iets aan te doen zou zijn; die ijskoude voeten. Er was alleen niet bijgezet wat dan.

Groetjes,

Suzan

#87245 Reageer
    bulldogsrotterdam
    Gast

ja..een goede salade is ook heerlijk…dat heb ik 10 x liever dan gekookte groenten…

zit hier nu ook met koude handen en voeten..vind het helemaal geen lekker weer…en straks dan twee dagen extreem warm…wat dan weer balen is..maar goed…het zijn er maar twee…beter dan weken achter elkaar..want dan word ik niet echt blij van…

misschien aan diegene vragen hoe dat opgelost is met die koude voeten??..

#87246 Reageer
    Anoniem
    Inactief

Wist ik het maar waar ik dat precies had gelezen. We kunnen er ook een topic over openen in een daarvoor geschikte categorie op dit forum. Nu heb ik dus helemaal geen koude voeten of linkerhand. Ik ben ook de hele tijd druk in de weer geweest én ik heb de CV aangehad. Echt raar weer, nu stoken en straks smacht je weer naar wat koelte.

Groetjes,

Suzan

#87247 Reageer
    Anoniem
    Inactief

zal eens zoeken voor je..ja..zit hier ook met trui aan…en indien nodig nog een vest klaar liggen…handen zijn nu lekker warm na een tukkie…was kapot…was zelfs de koffie melk kwijt..gaf mijn man de schuld dat hij het niet mee had genomen..maar op de kassabon stonden ze wel..whahhahaha..lagen ze in het kastje van de hondenvoer….pfffffff…had niet veel meer nodig gisteren..hihihihi..

mijn man vind het wel meevallen…dus die kachel kan niet aan..anders zit hij te puffen..whahahha..

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 127)
Reageer op: Babbelhoekje
Je informatie: