Hi,
Ik ben nieuw op dit forum en ik wil mij graag voorstellen. Ik ben Jelly, 28 jaar en 3 jaar geleden zijn de artsen er per toeval achtergekomen dat ik ben geboren met een afwijkende aorta. Mijn aorta loopt rechts met een divertikel van Kommerell (uitstulpen van 2 cm) die tegen mijn luchtpijp drukt. Voor zover ik mij kan herinneren heb ik last van hoestklachten. Maanden lang extreme hoestaanvallen met uitvalsverschijnselen. Er werd altijd gezegd dat ik virus had en dat het wel weer over zou gaan. Ik heb oneindig veel codeïne versleten. Hoe ouder ik word, des te erger de klachten. Inspanning verergert de klachten. Ik heb jarenlang gesport, maar nu zit dat er niet meer in. Ik kan hooguit een stuk wandelen. Bij koud weer verergeren de klachten.
De longarts en cardioloog hebben aangegeven dat er maar 1 oplossing is en dat is opereren. De artsen hebben het bij mij neergelegd. Ik mag zelf bepalen of ik mij laat opereren of niet. Ik vind het ontzettend moeilijk om dit besluit te nemen. De artsen weten niet of ik na de operatie nog klachten zal hebben. De operatie lijkt erg op een open hart operatie.
Blijkbaar komt deze afwijking heel zelden voor en verder is er ook vrij weinig over te vinden. Ik kom niet verder dan Engelse artikelen die al meer dan 10 jaar oud zijn. Ik ben op zoek naar lotgenoten. Herken jij jezelf in mijn verhaal of ken je iemand, dan hoor ik dat graag!
Groetjes,
Jelly