Beste,
Ik ben Jeff 24 jaar en kom uit Limburg.
Een tijdje terug is mijn moeder (50) door een CT-scan geweest in verband met een longontsteking.
Tijdens deze scan zagen ze dat haar aorta was verwijd tot +/- 40mm.
Vandaag is ze weer op controle geweest en heeft ze weer een CT-scan gekregen. Nu werd geconstateerd dat de longontsteking weg was, maar dat er wel 2 lekkende hartkleppen zijn en de aorta is ook niet minder wijd geworden. Die is dus nog steeds 40mm.
Ik was met haar meegegaan, en heb aan de doktor vanalles gevraagd wat ze eraan gaan doen, en hoe ze nu verder moet enzo,
De doktor zei me dat ze geen actie gaan ondernemen wanneer er 2 hartkleppen lekken en wanneer de aorta 40mm is. Hij zei dat dit waarschijnlijk slijtage is. Ze moet wel elk jaar op controle gaan, maar mag voor de rest alles doen en laten (behalve roken, maar dat zegt iedere doktor).
Toen ik hem vroeg waarom ze er niets aan doen, zei hij het volgende:
Er wordt pas geopereerd wanneer er 3 of meer hartkleppen lekken, en wanneer de aorta groter is dan 40mm.
Ik ben zelf niet bekend met hartfalen, maar het lijkt me toch niet goed om zoiets niet te behandelen.
Ik heb een hele sterke band met mijn moeder, en maak me behoorlijk veel zorgen hierover.
Is er iemand wat mij wat duidelijkheid kan geven hierover? En als je hartpatient bent, is je levensduur dan ook meteen een pak korter?
Alvast bedankt.
Groetjes Jeff