default-header

Reageer op: Boek: “De cholesterol leugen” door prof.dr Walter Hartenbach

Home Forums Cholesterol Boek: “De cholesterol leugen” door prof.dr Walter Hartenbach Reageer op: Boek: “De cholesterol leugen” door prof.dr Walter Hartenbach

René
Gast

Ik kreeg jaren terug een oproep voor het vatenspreekuur van de huisarts. In de brief stond dat ik hart- en vaatpatiënt was en derhalve een jaarlijkse controle nodig was. Ik kwam bij de praktijkondersteuner en vroeg waarom ik als hart- en vaatpatiënt te boek stond. Zelf wist ik het namelijk niet en ik had geen klachten en een goede conditie. Dat kwam omdat mijn cholesterol te hoog zou zijn, namelijk 7 Mmol.
Ik kreeg het daarna omlaag naar 6,5 maar cholesterol schommelt altijd.
Toen zag ik op een Frans-Duitse zender een wetenschappelijk programma over de cholesterol-leugen. Artsen en wetenschappers uit Duitsland, Frankrijk, Finland en VS vertelden dat het grote onzin is dat cholesterol slecht is. Het is zelfs noodzakelijk en een te laag is veel slechter dan een hoog cholesterol. 7 of 8 is prima. LDL en HDL mogen hoog zijn, triglycerine laag.
Ik heb daarop het boek gelezen van Prof. Dr. Hartenbach “De Cholesterolleugen”. Dat bevestigde het. Sindsdien eet ik weer volop roomboter en verzadigde vetten, drie eieren per dag en mijn conditie is beter dan ooit. Ik loop hard en mijn vaten en hart zijn in goede staat. Ik probeer koolhydraatarm te leven, maar ik heb de jaarlijkse consulten beëindigd bij de huisarts en gezegd dat het zorggeld beter besteed kan worden. Het is een verdienmodel.